Amb més trens no hauria marxat el llum
10 març 2010 per Carles Gorini
M’ha tocat els nassos veure a la televisiĂł uns camioners que denunciaven la deixadesa de l’administraciĂł. Donaven lliçons de com s’havia de tirar sal a la carretera: “uns dies abans –deien- com a tota Europa.” M’ha emprenyat perquè Ă©s mentida: de sal se n’ha tirat i molta. Tot l’hivern que tiren sal… La culpa del caos d’ahir i del d’avui no Ă©s de la sal, Ă©s dels camions. El nostre paĂs no pot resistir per mĂ©s temps el trĂ nsit de vehicles pesants al qual estĂ sotmès. No hi ha cap pla de prevenciĂł que pugui contenir milers de camions, que es dirigeixen a tota velocitat contra un toll de neu. Han estat com l’elefant que ha trepitjat la pell del plĂ tan.
Les principals carreteres catalanes absorbeixen una part molt important del transit de mercaderies de l’Estat, de Portugal i el Nord d’Àfrica. Una barbaritat de tones passen cada dia per davant de casa nostra. Unes carreteres que, a mĂ©s, han de servir perquè molts milions de catalans arribin a treballar, a estudiar o a divertir-se, per assegurar la distribuciĂł interna de mercaderies i expedir les que genera el paĂs vers l’exterior. Si les carreteres es dimensionessin per posar-les en relaciĂł al trĂ nsit que suporten el resultat seria que tot el territori es convertiria en una via de pas.
Un desgavell com el que encara dura hauria de servir per conscienciar tothom de la necessitat d’un major protagonisme del ferrocarril en el transport de mercaderies. Cal explicar que la soluciĂł passa per embarcar els camions al damunt de vagons i fer-ne trens ben llargs. Si compartĂssim amb els Estats Units la quota de transport de mercaderies per ferrocarril, que supera amb escreix el 40% (aquĂ representa un 2%), amb tota probabilitat, el col·lapse que en aquests moments tĂ© aturats deu mil camions a l’AP7 i la NII no s’hauria produĂŻt.
És clar que algĂş pot respondre que el ferrocarril no ha funcionat. És cert que la lĂnia de cotĂł fluix en què s’ha convertit el trajecte Barcelona-Port-Bou ha quedat inutilitzada perquè ha marxat el llum. El que fes la crĂtica tindria tota la raĂł perquè avui el ferrocarril no Ă©s la soluciĂł. Però m’atreviria a assegurar que si des de fa, posem per cas, vint anys, per aquesta lĂnia haguessin passat vint o trenta trens de mercaderies cada hora les conseqüències de la tempesta de neu de dilluns harien estat molt diferents. Un dels aspectes que mĂ©s hauria canviat seria el de l’electricitat, perquè per fer passar tants de trens hauria calgut resoldre el subministrament d’energia.
Avui, parlar de la MAT encara aixeca ampolles. És possible, però, que en el seu moment haguĂ©s estat mĂ©s fĂ cil defensar la plantada de torres d’alta tensiĂł perquè contribuĂŻssin a treure milers de camions de la carretera que, com sembla, posar-los per alimentar un tren que corre tant que potser, fins i tot, es passarĂ de llarg. Possiblement, amb molts trens de mercaderies a les nostres vies no haurĂem viscut el caos a les carreteres i, aquĂ a Girona, no hauria marxat el llum.