No ha passat ni un mes de la roda de premsa a la termina de l’aerport d’Alguaire on el president de Pyrenair, Hugo Puigdefàbregas, anunciava l’inici de les rutes entre Lleida i les ciutats deVigo i Madrid, a la qual s’havia d’unir més tard Lisboa. Era el 23 de gener i tot eren felicitacions per les noves rutes que havien d’omplir de milers d’esquiadors el Pirineu català i andorrà a través d’Alguaire.
Aquest divendres, en una breu nota de premsa enviada a dos quarts de nou del vespre, quan la gent sensata ja no es troba a les redaccions dels diaris sinó mirant la cartellera del cine o planejant d’anar a fer una cervesa amb els amics, Pyrenair s’ha acomidat de Lleida. Adéu. Cancel·lats tots els vols. Punt i final.
La companyia és una empresa privada i pot fer allò que li plagui i allò que li consenteixin els seus viatjers. El que està clar és que el camí de l’aerport d’Alguaire no serà pas un camí de roses i estarà ple de sotregades. La primera visita que ha fet a Ponent el nou conseller de Territori i Sostenibilitat i per tant amo i senyor de l’aeroport lleidatà, Lluís Recoder, ha estat precisament per dir que s’anul·la l’abracadabrant vol de Lleida a Barcelona, l’ampliació de la terminal que el tripartit havia programat just abans de plegar, la recerca d’un soci privat que gestioni l’aeroport, i qualsevol altra canvi mentre es prepara un pla de negoci que digui què s’hi pot fer exactament des de l’aeroport d’Alguaire. Déu n’hi do.
Abans de la crisi els conselllers venien a tallar cintes. Ara venen amb rams funeraris mentre un cor de polítics locals planyiders acompanyen el seguici fúnebre amb el cap cot i murmurant que no som ningú. Són els signes dels nous temps.
Tot i això, crec que no s’ha d’enterrar l’aeroport abans d’hora. El fet que hi sigui ja és un èxit. La Generalitat fa bé de mirar els comptes amb lupes i no subvencionar capricis de nou ric com el vol a Barcelona. Però això no vol dir que el govern no hagi de fer de motor per a l’enlairament de l’aerport. Apuntant bé, això sí, amb més imaginació que no pas diners, d’acord, sense llançar ni un cèntim en convenis i rutes inútils, però apostant per una estratègia ben pensada que permeti generar prou moviment i prou ràpid com perquè l’aerport voli sol el més aviat possible.
Que Pyrenair marxa perquè té la base a Osca i no li surt a compte portar uns madrilenys a Osca i uns altres a Alguaire? Doncs què hi farem. A la Gran Bretanya ja hi ha operadors que han posat a la venda per a l’hivern vinent paquets turístics del Pirineu amb Lleida-Alguaire com a porta d’entrada, i Israel ja és el país d’origen que més visitants estrangers aporta al Parc d’Aigüestortes i la Vall de Boí. És un moment clau per a la internacionalització del Pirineu lleidatà i no vindran amb l’Alsina Graells. A Alguaire encara hi ha partit.