Amazon arriba…. potser una mica tard?

Fa molts anys que se l’esperava, però no ha estat fins ara que Amazon s’ha decidit a donar el pas. Sembla ser que aquest setembre s’obrirà la llibreria virtual, on inicialment només es podran comprar llibres en suport físic. Els llibres virtuals queden per a un futur proper.

Amazon fou durant una llarga temporada el paradigma d’empresa que podia néixer, créixer i fer-se un lloc respectable al  mercat basant el seu negoci en la xarxa. El seu amplíssim catàleg, la seva promesa de lliurar la majoria de referències en un termini més que raonable, la seva política de descomptes  i un país avesat a les compres per catàleg foren els ingredients del seu èxit inicial. Posteriorment va tenir l’encert d’anar diversificant el negoci, primer venent música en format CD i audiovisuals (van arribar a vendre cintes de vídeo), i posteriorment venent pràcticament de tot.  Gràcies a això han sobreviscut a molts negocis que semblaven venerables. La cadena Borders, una de les principals llibreries dels Estats Units, està en situació concursal i previsiblement desapareixerà. Les botigues Virgin (us en recordeu de la que hi havia al Passeig de Gràcia?) van passar a millor vida a la majoria de països (incloent les de Nova York i Londres). I Barnes & Noble, no fa gaires anys la referència en aquest sector, tampoc passa precisament pels seus millors moments.

Malgrat aquesta fortalesa, Amazon havia estat força tímida en la seva expansió internacional: el Regne Unit, Alemanya, França i el Japó. La seva cautela es devia sobretot al fet de què cada mercat suposava unes regles de joc diferents. Per exemple, a França el preu dels llibres està fixat (cosa que et situa en desavantatge respecte de les llibreries tradicionals), mentre que al Regne Unit el preu és lliure.

Tot i que s’havia anunciat repetidament la seva entrada, no ha estat fins ara en què aquesta possibilitat ha estat real. Raons per aquest retard no en manquen: de fet, la història del comerç electrònic de llibres a Espanya ha estat la història d’un fracàs.  Bertelsmann ho va intentar l’any 99 amb una cadena de llibreries anomenada bol.com, que va veure’s obligada a abaixar la persiana un parell d’anys després. El mateix li va passar poc després a Planeta quan es va decidir a crear una llibreria virtual per vendre llibres electrònics. I per no parlar de casos com els d’Alcoste o Submarino, de vida efímera. Els baixos índexs de lectura, problemes amb la distribució, l’escassa confiança amb la venda a distància i, sobretot, no poder competir en preus van fer que vendre llibres per Internet quedés únicament com un canal addicional que utilitzaven les llibreries de tota la vida.

Fa bé d’entrar Amazon en un moment com aquest? Probablement sí. Després dels fracassos anteriors de potencials competidors és molt difícil que ningú més vulgui entrar en aquest negoci. A més, el llibre electrònic, on Amazon està excel·lentment posicionada, no només és una realitat sinó que en pocs anys pot fer-se amb una quota de mercat prou respectable. I, qui sap, potser en un futur no massa llunyà el preu dels llibres deixa de ser fix, una hipòtesi que cada any que passa és més versemblant.

Esperarem al dia 14.

Aquesta entrada s'ha publicat dins de comerç electrònic i etiquetada amb , , . Afegiu a les adreces d'interès l'enllaç permanent.