El Twitter de Bin Laden
1 juny 2009 per Germà Capdevila
El 2007, un periodista holandès, Michael van Poppel, va fer-se amb un vÃdeo inèdit de Bin Laden, que va vendre a Reuters. Pocs mesos abans, havia posat en marxa un compte a la xarxa de micro-blogs Twitter, i l’afer del vÃdeo de Bin Laden va ser com una revelació. Va decidir enllaçar tot el procés que el va portar a obtenir el vÃdeo amb el seu compte de Twitter, tot creant un servei revolucionari: Breaking News On, o BNO.
BNO és la primera agència informativa del món que funciona exclusivament sobre Twitter. Una complexa xarxa de monitoratge de literalment milers de fonts d’informació local, nacional i internacional, centres de trucades d’emergències, notes de premsa oficials i empresarials, testimonis contrastats, etcètera, dóna com a resultat un servei de 24 hores de notÃcies i titulars de fins a 140 carà cters (els famosos tweets) que ja compta amb gairebé mig milió de seguidors a Twitter.
Per descomptat que la clau de l’èxit no rau pas en la tecnologia o la febre 2.0 que provoquen les xarxes com ara Facebook o Twitter. BNO és un succés perquè el sistema de detecció i contrast d’informació implantat per van Poppel és tan efectiu que moltes vegades arriba als ordinadors i dispositius mòbils dels subscriptors abans que les agències i fonts informatives tradicionals.
El passat novembre, quan Bombai va ser brutalment sacsejada per una onada d’atemptats, BNO va brindar 59 hores de cobertura ininterrompuda.
Ahir BNO va tornar a fer tremolar els mitjans tradicionals, tot seguint l’accident aeri de l’avió d’Air France d’una manera molt més rà pida i efectiva que la tele, la rà dio o els webs dels diaris i les agències.
I la pasta, on és?
Tanmateix, com sol passar amb totes les iniciatives de la web 2.0, el sistema de BNO de servir titulars i notÃcies via Twitter no és un model de negoci que permeti generar ingressos. És per això que BNO ha anunciat recentment que crearà un web separat de Twitter amb notÃcies més desenvolupades, alertes per email i per RSS i altres serveis relacionats. A més a més, oferirà un à rea reservada per a periodistes, un dels col·lectius més nombrosos entre els seguidors de BNO en Twitter. El web serà gratuït per als usuaris, i intentarà viure de la publicitat. Un model moltes vegades assajat, poques vegades reeixit.
La viabilitat econòmica de BNO és més que improbable, però no deixa de ser una mostra més de les enormes mutacions que viurem durant la propera dècada en l’univers dels mitjans de comunicació.