El Punt El Punt https://blogs.elpunt.cat/germacapdevila
Articles
Comentaris

Alguna vegada us heu preguntat a on s’emmagatzemen els gigabytes dels nostres comptes de Gmail? O les 15 hores de vídeo que cada minut els usuaris pujen a YouTube?

Granja de servidors de Google a Oregon

Doncs en les anomenades “server farms” o granges de servidors. Són enormes naus amb centenars de milers de servidors i discs durs (a les fotos, dues granges de Google). Als EUA hi ha desenes de pobles post-industrials que han revifat gràcies als llocs de treball que creen aquestes instal·lacions.

Una altra granja de Google als EUA

Aquestes granges de servidors no tenen res de virtual, ans al contrari, costen molts diners i consumeixen una gran quantitat d’energia. Quan l’alegria del creixement econòmic desenfrenat també s’havia encomanat a Silicon Valley, les estrelles del sector (Google, YouTube, Yahoo, Facebook…) treballaven per fer realitat el somni d’una aldea global virtual, sense fronteres, en la que tots els usuaris erem iguals i podiem compartir i accedir a tots els continguts.

El somni s’ha acabat.

Entre el 45 i el 55 per cent del tràfic de les webs esmentades es genera en “països emergents” com ara Brasil, Turquia, Indonèsia o l’Ìndia. El problema és que la rentabilitat publicitària d’aquest tràfic és molt baixa, o gairebé nul·la, i Google, Facebook, MySpace i totes les altres, encara és hora que trobin l’equilibri entre l’enorme cost de funcionament i els minsos ingresos publicitaris.

La crisi fa aflorar les misèries, també en el món d’Internet. El primer pas l’ha fet Veoh, un portal per compartir vídeos a l’estil YouTube, que ha anunciat que bloquejarà l’accès als usuaris d’Àfrica, Asia, Amèrica Llatina i Europa de l’Est. I no n’amaga els motius: “Creo en les comunicacions lliures i gratuïtes”, va declarar al New York Times Dmitry Shapiro, president de la companyia, “però aquesta gent té tanta gana de continguts que seuen als cibercafès i miren vídeos durant hores i hores. El problema és que mengen amplada de banda, però és molt difícil derivar-ne beneficis”.

Obert el meló, la resta s’hi apunta a la retallada. MySpace està provant una versió reduida (MySpace Lite) per als seus usuaris de l’Índia, amb menys continguts i imatges i vídeos de menys resolució, la qual cosa redueix el consum d’amplada de banda i l’espai d’allotjament. YouTube està testant una tecnologia que redueix la resolució dels vídeos en cas de pics elevats d’accès des dels països en desenvolupament, i no descarta eliminar l’accés a l’alta definició fora dels EUA i Europa.

Facebook està considerant baixar la qualitat de les fotos i els vídeos en aquestes regions, en un esforç per reduir despeses. 70 per cent dels seus usuaris són de fora dels EUA i els seus sevidors han d’allotjar l’increïble quantitat de gigabytes que representen els 850 milions de fotografies i els 8 milions de vídeos que es carreguen cada mes.

Amb la crisi, als pobres no els quedarà ni Internet.