Galileo

Un informe molt crític del Tribunal de Comptes europeu acusa a la Comissió Europea i a les administracions dels estats membres de la Unió Europea de la mala gestió entre el 2003 i el 2006 dels treballs de desenvolupament del projecte Galileo.

Galileo és el sistema global europeu de navegació per satel·lit. (El GPS europeu, per entendren’s). Segons aquesta auditoria, que ha passat desapercebuda, “la Comissió ha actuat amb certa deixadesa” i els estats membres “han intervingut únicament en interés de la seves industries nacionals i han bloquejat el projecte”. El resultat de tot plegat és que s’ha disparat el cost del projecte.

El nou Blair europista

Tony Blair sembla tenir tots els números per convertir-se en el primer president permanent del Consell europeu. Un nou càrrec que es nomenarà quan entri en vigor el Tractat de Lisboa, que fa pocs dies ha passat l’escull d’Irlanda.

Un visat per Kosova

Tant si Blair és o no president del Consell europeu els ciutadans de Kosova, a partir del 2010 necessitaran un visat especial si pretenen trepitjar sòl de la Unió Europea. Aquesta exigència que ve imposada per motius de seguretat està condicionada al fet que els cinc Estats de la UE que encara no reconeixent la independència de Kosova ho facin. Espanya és un dels pocs governs de la UE que no reconèix el Kosova independent

I si Irlanda diu que no?

Els irlandesos voten per segon cop en un referèndum per ratificar el tractat de Lisboa.  En una primera  convocatòria el 2008 van dir “No”. Ara una altra vegada han de respondre a la mateixa pregunta. Sembla que es prén als irlandesos per mesells i que els volen fer anar a votar indefinidament fins que diguin “Sí”. Aquest és un bon sistema per guanyar referèndums. Molt democràtic. Si més no, més democràtic que aquell que es va utilitzar a França i a Holanda, que en referèndum van rebutjat la Constitució europea. I després no s’ha fet cap més consulta sobre el nou tractat

I si ara Irlanda torna dir  “No”? Si els irlandesos diuen que no, es mantindrà el el tractat de Niça aprovat el desembre del 2000? I la UE aguditzarà la seva crisi institucional amb polítiques més favorables a l’individualisme de cada Estat que a les polítiques europeistes.