Ser-hi i ser-hi sense ser-hi

Mobile World Congress? Sí. Aquesta setmana ha estat d’allò més comentat, però no puc imaginar no fer-ne alguna menció i mínima reflexió en aquest bloc. Encara no fa 20 anys que es va enviar el primer SMS a través d’una xarxa GSM. Allò suposava un canvi en la nostra comunicacions, però a dia d’avui l’enviament de SMS tal i com els coneixem gairebé és història. Els smartphones s’estan imposant amb força, i faciliten que fem ús d’alternatives –sobretot a cost zero- a partir d’aplicacions.  I seguint aquesta via de ràpida evolució tant a nivell tecnològic com a nivell comunicatiu és fantàstic que Barcelona aculli aquesta mena de fires; són mostra del moment en que estem vivint i segurament del cap a on anem, que no són desapercebuts ni efímers per als interessats en la matèria.

Centrant-me en aquesta última edició del Mobile World Congress i en les empreses i marques que hi exposen segueixo donant voltes al per què Apple segueix sense tenir-hi una presència explícita. No dubto en que, tot i que Apple hagi declarat no ser-hi, segurament marcada per la seva potent estratègia de marca, Apple n’ha estat una de les marques més ben parades. No hi eren però hi eren. És una paradoxa, però Apple va ser pionera en aquest entorn i moltes de les aplicacions de les que s’hi ha presentat han estat desenvolupades per al seu sistema operatiu. Per tant primer motiu per anomenar la marca. I un segon motiu prou important per citar és el premi que s’ha endut amb IPhone4, com a millor dispositiu portàtil de l’any.

Per altra banda, també crec que és molt important anomenar l’impacte d’Android, el sistema operatiu de Google. Sóc usuària d’Android des de farà uns dos anys i reconec que al principi poca gent sabia de que li parlava quan li deia Android. L’any passat debatia sobre els tres sistemes operatius més forts per a usuaris de smartphonesAndroid, Blackberry RIM i iOS– amb companys de professió, i en aquell moment iOS i Blrackberry RIM dominaven el pastís. I era lògic parlant de productes que no quedaven a l’abast de tothom i els usuaris no eren massius. La reflexió que vam fer va ser que si els smartphones començaven a ser desitjats per tothom, la distribució del pastís podia canviar. Android és un sistema operatiu obert i per tant amb probabilitats de que creixés i s’implementés amb força quan el gran volum de gent en comences a fer ús, donat que disposa d’una política de preus més baixa. Això ho parlava fa un any, i avui podem veure com ha anat creixent, sense deixar de sorprendre’m perquè érem pocs els que en aquella discussió manteníem aquesta postura. En aquesta via de creixement en forma de taca d’oli, Android ha aprofitat el congrés per guanyar molta imatge de marca, doncs n’ha fet un gran desplegament amb tot el material de fira i tots els gatgets que ha distribuït.  Curiosament, fa uns mesos mostrava un SMS a un amic, i em comptes de mirar el contingut es va fixar en l’emoticona i em va dir: “Què és això?” A partir del congrés estic segura que la identificació de la imatge de marca ha millorat i molta més gent els pot reconèixer, que crec que els feia falta.

Així, en línies generals podem veure com dues grans en el marc d’una fira han jugat dues estratègies de comunicació diferenciades, i igual de vàlides, que els han generat una repercussió a l’una de caire més verbal  i a l’altre absolutament de caire visual.

Això només és el principi, i segur que fins la propera edició queden moltes coses per esdevenir. Us animo a no perdre de vista ambdues companyies i observar el que van fent en els seus diferents àmbits. Sense anar més lluny avui Google ha posat a disposició dels usuaris de Google.com el Social Serch que mostra resultats de les xarxes socials amb les que tenim relació si ens connectem des de la nostra compta de Gmail, i el resultat està per veure.

Aquesta entrada s'ha publicat dins de Marques i etiquetada amb , , , , , , . Afegiu a les adreces d'interès l'enllaç permanent.