Tots coneixem el sistema tradicional de cupons descompte en tendes, i molts de nosaltres, buscant una mica al moneder, butxaca o cartera, segur que trobarem un o varis cupons de descompte.
Però més enllà dels usos tradicionals dels cupons descompte emprats a nivell on-line i off-line, des de fa uns anys cap aquí, existeixen nous formats, com el e-cuponing (nom atribuït al sistema promocional de cupó per Internet) passa per una barreja de couponing i e-procurement.
La barreja entre el couponing i el e-procurement dóna com a resultat un sistema de subhastes de descomptes on l’usuari selecciona, de tots els cupons disponibles sobre un subministrament concret , el que més li interessa. En cas que, s’arribi al nombre mínim d’interessats perquè es pugui o vulgui dur a terme el subministrament pactat al preu estipulat més descompte, s’envia el cupó descompte al usuari que ha acceptat l’oferta i així, realitza la compra i aplica l’oferta.
Per entendre’ns, poso un exemple simplificat: Imaginem que volem viatjar des de l’aeroport de Girona, ens connectem a Internet i a través d’una pàgina de e-procurement del mateix aeroport, busquem si existeixen cupons descompte per anar a Roma , per exemple. Trobem un cupó descompte pel primer diumenge del mes de Novembre, ni més ni menys que 210€ de descompte per un vol que en costa 260€ . Ens subscrivim al cupó descompte. Al final de la setmana, el software o sistema de e-couponing fa el càlcul d’usuaris que han sol·licitat aquest cupó, i resulta que hi ha suficients usuaris que s’han interessat pel vol. L’endemà al mati, rebem un correu electrònic, amb una confirmació de vol i un cupó descompte perquè tanquem la reserva del vol amb el descompte.
L’exemple anterior, emprant un cas proper, és intencionat. Ja que, un segon afer tractat en altres articles és la capacitat i voluntat de reacció de la societat i els agents implicats enfront les adversitats.
En aquest aspecte, el conjunt d’accions per mantenir la competitivitat de l’aeroport de Girona, no és tan rellevant com l’actitud que es prengui enfront la situació actual, ja que serà la mateixa actitud la que determinarà la velocitat de resposta i la capacitat de
recuperació de la competitivitat més o menys ràpida.
Fins a data d’avui, hi ha moltes actituds reactives; de rebuig , queixa, insult, cerca de raons
i motivacions per les quals s’ha arribat a aquesta situació. Però per desgràcia, el nombre de respostes actives, és a dir, cerca d’alternatives, aportació d’idees, busca de models d’èxit amb què podríem emmarcar-nos per millorar la situació actual… és relativament escassa.
Per tant, reafirmo que la font de l’èxit d’aquesta i moltes altres situacions similars, no raurà ni en la innovació, ni en l’excel·lència ni en brillantor de la resposta, sinó en la capacitat d’iniciar la cerca d’al
ternatives.