Girona, Ăşltima carta de la baralla
12 juny 2009 per Carles Gorini
Les organitzacions que s’oposen al TGV acostumen a representar grups d’afectats per les obres, que es van constituint a mesura que aquestes se’ls acosten. La seva vida tĂ© un punt Ă lgid quan les mĂ quines sĂłn a tocar de casa seva i desprĂ©s, quan els han passat de llarg, esllangueixen i acaben per desaparèixer. El discurs que defensen Ă©s sempre semblant, amb crĂtiques a la desinformaciĂł, a la inseguretat… Els afectats volen demostrar que tenen raĂł i, per això, acostumen a dir que els assessoren reconeguts experts en la matèria què els han explicat les carències de l’obra o les incògnites que hi ha al voltat de la construcciĂł. Però el discurs dels arguments tècnics potser no Ă©s el millor recurs perquè d’aquests, d’arguments tècnics, Fomento sempre en tindrĂ mĂ©s. És per això que, una vegada i una altra, aquells que han dit que disposaven de proves de les catĂ strofes que havien de venir han anat quedat silenciats pels fets, per l’evidència que el tren ha passat i que allò no ha estat res o, en tot cas, no ha resultat ser tan greu com ho pintaven.
Els veĂŻns de Girona que es queixen de les obres del TGV estan en desavantatge. La ciutat Ă©s l’última carta que ha de jugar un Ministerio que, pel camĂ, ha resolt les dolines aragoneses, el tĂşnel de Lilla, a la Riba, i els accessos a Barcelona. Fins i tot sembla haver guanyat la partida a la Sagrada FamĂlia que amenaçava amb el seu creixement de vèncer la retĂcula de CerdĂ . Aquells que avui es queixen i s’exclamen de tot el que pot passar a les seves cases quan les maquines perforin el subsòl de Girona ho tenen cru, precisament, perquè el tren porta al davant mĂ©s de set-cents quilòmetres d’arguments, que sĂłn els que separen la ciutat de l’Onyar de l’inici de la lĂnia, a l’estaciĂł d’Atocha de Madrid.
Amb tot, tampoc seria bo deixar d’escoltar-se els que critiquen no es donés el cas que, com passa amb els castells de cartes, tot plegat s’ensorri en voler posar l’última.
Â
Â