Itineraris alternatius
21 juliol 2009 per Carles Gorini
Quan una avaria espatlla un camĂ, Ă©s una sort poder comptar amb un itinerari alternatiu. Ho es pel ferrocarril, quan la interrupciĂł d’una lĂnia no causa cap mĂ©s trastorn que el desviament de les circulacions dels trens per una altra via que porta al mateix lloc. Precisament, aquest cap de setmana ha calgut interrompre la circulaciĂł de trens a la lĂnia de Granollers perquè les obres del TGV obliguen a fer modificacions al pont que travessa el riu Congost, a MontmelĂł. Els trens que hi haurien hagut de circular han estat desviats per la lĂnia de la costa, per MatarĂł.
Si ens mirem un mapa de ferrocarrils del nostre paĂs veurem que hi ha diverses ciutats que estan connectades per dues lĂnies de ferrocarril. No Ă©s que es construĂŻssin amb la finalitat de servir de recurs davant de problemes com els que causa el TGV, però el fet Ă©s que hi sĂłn. Per exemple, es pot anar a Tarragona per Vilafranca o per Vilanova; a Lleida per Reus o per Manresa; a Girona per Granollers o per MatarĂł; i a Manresa, a Sabadell o a Terrassa amb Renfe o amb FGC. Sobre el paper el territori estĂ , doncs, molt ben servit.
Si els que es miren el mapa sĂłn forasters poden pensar que, en efecte, comptem amb una xarxa ferroviĂ ria mĂ©s que suficient. N’hi ha que el fan servir com a argument per defensar que hem tingut enllaços de sobres, fins i tot, amb Madrid. Encara es recorda que fa mĂ©s de vint anys un govern del PSOE  va justificar amb el mapa a les mans, que la primera lĂnia d’alta velocitat es fes cap a Andalusia i no cap a Catalunya.
De totes maneres no cal recular tant. Érem en aquest cap de setmana, en què han tallat una lĂnia de ferrocarril i han fet passar els trens per l’itinerari alternatiu. El que ha succeĂŻt Ă©s que, malgrat que ambdues lĂnies enllacen un mateix punt fent, si fa o no fa, un nombre semblant de quilòmetres, els trens desviats han circulat amb retards molt importants. I Ă©s que n’hi ha que, potser, no volen acceptar que la realitat no es del tot igual al paĂs imaginat que, sovint, reflecteixen els mapes.
Un Catalunya ExprĂ©s circula desviat per la lĂnia de MatarĂł