El Punt El Punt https://blogs.elpunt.cat/carlesgorini
Articles
Comentaris

Viatjar per Europa amb tren a dos-cents quilòmetres per hora era un fet habitual des dels anys setanta, molt abans de l’arribada dels trens d’alta velocitat. A Alemanya, per exemple, existien els trens IC que connectaven les ciutats més importants en uns temps molt ajustats i amb un confort molt destacat. Eren els anys en què regnaven les locomotores de la Sèrie 103, uns enginys electromecànics gairebé tant potents com un TGV.

El moment de l’arrencada d’un tren IC venia precedit per la cerimònia de salutaciĂł del LokfĂĽhrer, que es dirigia als viatgers des de la seva cabina: “Bon dia, sĂłc GĂĽnther Fritz, el seu maquinista i els desitjo un bon viatge…” Tot seguit el tren es posava en marxa i anava agafant velocitat. Per poc que t’hi fixessis, des de qualsevol racĂł del comboi era possible apreciar com el maquinista anava entrant els punts a la locomotora. La sensaciĂł d’acceleraciĂł era fenomenal, prou com perquè acabessis convençut que la distĂ ncia que separava els trens espanyols d’aquelles bèsties mecĂ niques alemanyes no es podia mesurar nomĂ©s per la diferència de velocitat que es llegia en el taquĂ­metre.

El territori densament poblat d’aquell paĂ­s feia que les estacions se succeĂŻssin una darrere l’altre com si el viatge, mĂ©s que en un tren regional, haguĂ©s de discĂłrrer en un de metropolitĂ . Totes les estacions comptaven amb vies directes, Ă©s a dir, sense andanes, per permetre que els trens mĂ©s rĂ pids o els de mercaderies passessin sense destorbar els viatgers que esperaven altres trens i s’avancessin els uns als altres, si calia. La via, d’una col·locaciĂł impecable, passava del tot inadvertida. Res a dir de la catenĂ ria, que havia de suportar els hiverns glacials i els estius sufocants, a mĂ©s del pas de tota mena de trens que circulaven entre els zero i els dos-cents quilòmetres per hora.

Per uns moments podríem pensar com ens hauria anat si entre les quatre capitals catalanes hagués existit un servei semblant. Podria fer trenta anys que la majoria de nosaltres viuríem a trenta, seixanta o noranta minuts de viatge amb tren, la qual cosa hauria produït, probablement, un país diferent. Per exemple, entre Barcelona i Girona el perfil de la línia és prou favorable per admetre velocitats comercials de 200 quilòmetres per hora, per poc que s’hagués invertit en la millora de les vies i de la catenària. La realitat, però, és tota una altra: la de les obsoletes travesses RS a la llarga recta entre Caldes i Maçanet o els trams amb catenària sense compensar.

És per això que no s’entén que encara anem d’aquesta manera, sinó és que s’ha volgut enganyar la gent oferint-los un servei pèssim per fer-los creure que l’única solució per anar més ràpid era abocar milers de milions d’euros en el TGV.