Els ferrocarrils i el Monopoly
12 octubre 2009 per Carles Gorini
Quan era petit i jugava al Monopoly el primer que volia comprar eren les estacions. TambĂ© volia guanyar el joc, Ă©s clar, però sobre tot, desprĂ©s d’haver adquirit aquelles quatre estacions que eren les de “Francia,” del “Norte,” dels “Ferrocarriles Catalanes” i el “Apeadero de Paseo de Gracia.” Si he de dir la veritat, estava disposat a renunciar a aquesta darrera, perquè em semblava que un baixador era poca cosa encara que fos el del Passeig de GrĂ cia. Van passar molts anys fins que no vaig saber que aquelles estacions nomĂ©s les podĂem comprar els catalans, encara que juguĂ©ssim en castellĂ , perquè els espanyols tenien una versiĂł mĂ©s seva, en què les estacions (els carrers i tot, Ă©s clar) eren uns altres.
Quan el Monopoly es va posar a la venda als Estats Units, l’any 1935, els ferrocarrils tenien prou importĂ ncia com per tenir un lloc en el joc. A la capsa hi sortia un personatge somrient, que exhibia un feix de bitllets a la mĂ , muntat damunt el gran sĂmbol del dòlar. A banda i banda hi havia les siluetes d’unes locomotores. No estĂ pas malament. Tanmateix, entre el Monopoly americĂ i el que va arribar a Europa a la postguerra hi havia una diferència subtil, perquè mentre en el ianqui el que es comprava o es venia eren quatre companyies ferroviĂ ries, les de Reading, Short Line, Pennsylvania i Baltimore & Ohio, a Europa, a resultes que el ferrocarril com a negoci privat s’havia esfumat, els editors devien pensar que no quedaria bĂ© posar a la venda el que s’havia convertit en un monopoli dels estats. És per això que, per exemple, en la versiĂł anglesa, el que estava en joc eren les estacions de Liverpool, la de Marylebone, la de Frenchurch Street i la de King’s Cross. A ParĂs van ser la de Montparnasse, la de Lyon…
Aquesta tarda he descobert el Monopoly City Streets, la versiĂł en lĂnia del joc que promociona Google. L’homenet somrient que dĂłna la benvinguda als jugadors ja no du el feix de dòlars a la mĂ , sinĂł una clau d’or. Les locomotores tampoc sĂłn al seu costat. En el joc nomĂ©s Ă©s permès de comprar carrers. Ni ferrocarrils, ni estacions, ni la companyia de l’aigua, ni l’Incoming Tax. Res mĂ©s que carrers. El nou taulell de joc s’ha simplificat d’una manera definitiva, encara que es presenti com un escenari mundial. La veritat, comprar carrers i carrers se’m fa com posar tots els ous en el mateix cistell. Com envejo els que van poder jugar amb aquell Monopoly del 1935, que podien arribar a convertir-se en propietaris de carrers, de les companyies de subministrament i, fins i tot, dels ferrocarrils!
Dedicat a la JĂşlia, que juga al Monopoly de sempre amb el seus avis.