Uns trens nous i una enganyifa més
1 novembre 2009 per Carles Gorini
Aquesta setmana ha arribat a Girona la primera unitat de la sèrie 449, un nou tren pel Catalunya ExprĂ©s. Encara no m’hi he pujat i en tinc ganes, per veure si trobo pistes de la manera en què, la substituciĂł d’un tren per un altre, pot solucionar els problemes de què es queixen els viatgers del trajecte Figueres-Girona-Barcelona. Si he de ser sincer, se’m faria molt estrany descobrir que algĂş es mostrava satisfet amb el canvi perquè els daltabaixos no els provocaven pas els trens precedents, sinĂł el deficient estat de la infraestructura, Ă©s a dir, les vies, la catenĂ ria i tots els altres apèndix que el fan funcionar. O no. Per entendre’ns, ha passat com quan van tancar el tren d’Olot, que van posar uns magnĂfics autobusos per anar per una carretera pèssima i, Ă©s clar, trigaven tant o mĂ©s que el transport que substituĂŻen. Vaja, que sembla que ens tornen a donar gat per llebre.
I com va passar fa quaranta anys (i un grapat mĂ©s de vegades des d’aleshores) el canvi ha servit d’excusa per augmentar les tarifes. No ha estat allò de dir: “complirĂ© amb el meu deure de servei i si tot va bĂ© i la gent estĂ contenta, mĂ©s endavant, ja ho trobarem,” sinĂł que el primer que es fa Ă©s anar a treure mĂ©s calĂ©s. “És el costum de la companyia quan posem trens nous,” han manifestat els directius de la RENFE davant les crĂtiques rebudes per haver apujat els preus. És la resposta funcionarial de seguir el protocol, mal senyal en una empresa que d’aquĂ a no pas gaire haurĂ de competir en un mercat ferroviari “alliberat.”
Aviat, Ă©s clar, els viatgers es tornaran a queixar perquè els problemes de veritat no han estat solucionats. Quedaran a ulls de tota Espanya, però, com uns desagraĂŻts perquè els han donat els nous trens, a ells, els primers, i no s’han posat de genollons a dir “grĂ cies bwana…” Mentrestant, els d’ADIF Ă©s gasten tots els calerons que els donen en la lĂnia del TGV però, aquesta, ja Ă©s una altra enganyifa. Una mĂ©s.Â