El mĂ nec de la paella
7 gener 2010 per Carles Gorini
DesprĂ©s que fa una setmana s’anunciĂ©s el traspĂ s de Rodalies a la Generalitat les opinions expressades als mitjans no aconsegueixen trobar un horitzĂł estable. Per una banda hi ha els que opinen des del costat del govern i aporten el seu granet de sorra per intentar convèncer-nos que tot anirĂ bĂ©. Ho ha fet el president Montilla, que ha equiparat el traspĂ s de rodalies al del nou finançament, considerant-los com els èxits polĂtics de l’any. Joaquim Nadal, conseller de polĂtica territorial, ha demanat paciència i ha advertit als que hi posaven massa esperances que no cal esperar miracles. Nadal ha declarat que considera com a prioritats per al bon funcionament dels trens la informaciĂł als usuaris i la neteja.
Des de l’oposiciĂł, en canvi, s’ha criticat el traspĂ s. Oriol Pujol ha declarat que “l’Ăşnic que podrĂ fer el tripartit Ă©s fer alguna cosa sobre la informaciĂł i canviar els adhesius dels trens.” Una determinada premsa madrilenya se’n rifa de tot plegat i ha assegurat als seus lectors que poden estar tranquils, perquè les vies continuaran sent espanyoles. És a dir, que continuaran tenint la paella pel mĂ nec.
La veritat Ă©s que el resultat de l’operaciĂł Ă©s confĂşs. No s’arriba a entendre què Ă©s exactament el que ens han donat. En principi el govern de la Generalitat tindrĂ el dret de negociar el nou contracte programa amb la Renfe, l’any 2012. TambĂ© sembla clar que les vies no eren al sac, perquè sĂłn d’ADIF. En canvi, el conseller Nadal ha declarat que una de les primeres obres consistirĂ en desdoblar la lĂnia de Vic. Vaja, però si les vies sĂłn de Madrid, per què una de les primeres obres que es diu que es farĂ des d’aquĂ serĂ construir una nova via?
I encara cal afegir les declaracions dels ingenus, perquè cal ser-ho molt per creure que pel fet de tenir el dret de negociar el nou contracte programa, en un sector ferroviari que es comença a liberalitzar, es podrà parlar de tu a tu amb l’empresa ferrovià ria i amenaçar-la que, com que no s’està content amb ella, no se li renovarà el contracte. Aquest escenari és, senzillament, impossible. El motiu és que no hi ha ningú en aquest món que, com la Renfe, disposi de més de dos-cents trens aptes per circular per l’ample espanyol i de la capacitat de cà lcul per fer-los funcionar. Desenganyem-nos, ningú no es presentarà per fer la competència a la companyia espanyola. Un cop més, tenen el mà nec ben agafat. Malgrat la liberalització la competència a Rodalies no es donarà . Aquesta només és possible en el cap dels beneïts, sinó és que són uns murris que volen enganyar la gent fent-los veure que manem allà on només obeïm.