El discurs convenient de Monsieur Pepy
22 gener 2010 per Carles Gorini
Monsieur Guillaume Pepy, president de la SNCF, ha estat a Barcelona i ha dit que el TGV aviat arribarĂ a Figueres, des de PerpinyĂ .  El francès ha fet, a mĂ©s, el que des d’aquĂ ningĂş no s’atrevia: posar una data. Els trens d’alta velocitat arribaran a Figueres, ha assegurat, aquest 2010. Tota una notĂcia. Ha manifestat, a continuaciĂł, que l’arribada dels trens significa la demostraciĂł que els Pirineus han deixat de ser una barrera per als intercanvis entre França i Espanya.
Monsieur Pepy no deu recordar que un predecessor seu, Louis Armand, va dir fa quaranta un anys que les muntanyes havien deixat de ser barreres pel ferrocarril. L’amenaça contra la qual lluitava Armand provenia dels obstacles que imposaven els diversos sistemes d’informació de les diferents companyies ferrovià ries europees -incipient la informà tica- tot just en construcció. “Les companyies –deia el 1969- cal que s’entenguin entre elles perquè sinó, a finals del segle vint, hauran aixecat unes altres barreres, les de la incomunicació.”
La gestiĂł del ferrocarril ha evolucionat i s’ha tornat extraordinĂ riament complexa. La planificaciĂł de les circulacions, la reserva i venda de bitllets, totes les operacions que s’acumulen segon rere segon, es realitzen a travĂ©s de complexos programes informĂ tics molt cars de desenvolupar. Desaparegudes les barreres fĂsiques, insignificants les diferències tècniques, l’eficiència dels sistemes d’informaciĂł de les companyies farĂ que unes siguin mĂ©s competitives que les altres, i en determinarĂ la supervivència quan el mercat ferroviari es liberalitzarĂ .
El camà que suggeria Armand, l’harmonització de la gestió de les companyies ferrovià ries, no s’ha donat. Fins i tot, es diria que és possible que s’hagi emprès un de contrari. L’actual president de la SNCF ha vingut a Barcelona amb un discurs antiquat però convenient. Possiblement, perquè les noves barreres que s’estan aixecant encara convé mantenir-les amagades.