Un calendari al seient
26 gener 2010 per Carles Gorini
Els viatgers del Catalunya ExprĂ©s Barcelona-Girona sâhan trobat un calendari al seient. Deu ser, sâentĂ©n, un obsequi de la Renfe, una mostra de generositat que no sĂ© si sâha fet present en dâaltres lĂnies. Es tracta dâun calendari de paper, dâaquells que en una cara del full hi ha la fotografia i, en lâaltra, els mesos de lâany. Em sorprĂšn que la Renfe, que sembla haver fracassat en la tasca de guanyar-se la simpatia dels clients, aspiri a conquerir un espai en la paret de les seves cases. Potser no deuen trobar cap altra manera de ser-los Ăștils.
Del calendari mâhan interessat les fotografies. El text, ni llegir-lo. Mâinteressen les imatges perquĂš voldria saber quin ha estat el criteri que ha seguit la companyia per triar-les, perquĂš aquestes i no unes altres. Com que sĂ© que no arribarĂ© a saber-ho, les miro, les remiro i, com si em vengĂ©s, concloc que no mâagraden. Ferrocarril i paisatge, ferrocarril i velocitat… tot un grapat dâestereotips que desfilen per aquest any de paper. De les dotze que nâhi ha cap no em suggereix el que voldria que mostrĂ©s el tren. Ho sento pel senyor Miquel Ăngel Patier, que les signa. No Ă©s res personal.
De fotĂČgrafs, la Renfe, nâha tingut molts. Alguns han sabut resoldre a la perfecciĂł lâequaciĂł entre lâobjecte i el temps, Ă©s a dir, la relaciĂł entre el ferrocarril i els moments diferents en quĂš es reproduirĂ la fotografia. Dâaltres, com el del present calendari, no. Per a mi, un dels bons ha estat MAN (unes sigles que amaguen un nom que mai no he descobert). Les seves imatges sĂłn el producte inequĂvoc del seu temps, que es projecten cap al futur tot mantenint viva lâessĂšncia de lâobjecte capturat. Parlen, i ho fan molt bĂ©, dâuns anys concrets del ferrocarril espanyol en quĂš aquest perdia importĂ ncia a tota velocitat. La seva va ser una de les mirades possibles, perquĂš nâhi havia dâaltres, perĂČ que encara avui tĂ© una gran capacitat evocadora. Dâun temps mĂ©s proper, del renaixement de mitjans dels Noranta, he admirat JosĂ© Manuel Luna, perquĂš ha sabut introduir una modernitat en la fotografia ferroviĂ ria de la qual aquesta nâhavia quedat absent. I ho ha fet amb rigor i sense excessos.
Avui, en canvi, em trobo amb aquestes fotografies que no em diuen res. Fins i tot em resulten molestes, dâuna insinceritat terrible. Pot ben ser que siguin, precisament, encara una mĂ©s de les mirades possibles i que resolguin tambĂ© lâequaciĂł proposada, perĂČ amb unes noves incĂČgnites per a mi desconegudes.