El Punt El Punt https://blogs.elpunt.cat/carlesgorini
Articles
Comentaris

Els viatgers del Catalunya ExprĂ©s Barcelona-Girona s’han trobat un calendari al seient. Deu ser, s’entĂ©n, un obsequi de la Renfe, una mostra de generositat que no sĂ© si s’ha fet present en d’altres lĂ­nies. Es tracta d’un calendari de paper, d’aquells que en una cara del full hi ha la fotografia i, en l’altra, els mesos de l’any. Em sorprĂšn que la Renfe, que sembla haver fracassat en la tasca de guanyar-se la simpatia dels clients, aspiri a conquerir un espai en la paret de les seves cases. Potser no deuen trobar cap altra manera de ser-los Ăștils.

Del calendari m’han interessat les fotografies. El text, ni llegir-lo. M’interessen les imatges perquĂš voldria saber quin ha estat el criteri que ha seguit la companyia per triar-les, perquĂš aquestes i no unes altres. Com que sĂ© que no arribarĂ© a saber-ho, les miro, les remiro i, com si em vengĂ©s, concloc que no m’agraden. Ferrocarril i paisatge, ferrocarril i velocitat… tot un grapat d’estereotips que desfilen per aquest any de paper. De les dotze que n’hi ha cap no em suggereix el que voldria que mostrĂ©s el tren. Ho sento pel senyor Miquel Ángel Patier, que les signa. No Ă©s res personal.

De fotĂČgrafs, la Renfe, n’ha tingut molts. Alguns han sabut resoldre a la perfecciĂł l’equaciĂł entre l’objecte i el temps, Ă©s a dir, la relaciĂł entre el ferrocarril i els moments diferents en quĂš es reproduirĂ  la fotografia. D’altres, com el del present calendari, no. Per a mi, un dels bons ha estat MAN (unes sigles que amaguen un nom que mai no he descobert). Les seves imatges sĂłn el producte inequĂ­voc del seu temps, que es projecten cap al futur tot mantenint viva l’essĂšncia de l’objecte capturat. Parlen, i ho fan molt bĂ©, d’uns anys concrets del ferrocarril espanyol en quĂš aquest perdia importĂ ncia a tota velocitat. La seva va ser una de les mirades possibles, perquĂš n’hi havia d’altres, perĂČ que encara avui tĂ© una gran capacitat evocadora. D’un temps mĂ©s proper, del renaixement de mitjans dels Noranta, he admirat JosĂ© Manuel Luna, perquĂš ha sabut introduir una modernitat en la fotografia ferroviĂ ria de la qual aquesta n’havia quedat absent. I ho ha fet amb rigor i sense excessos.

Avui, en canvi, em trobo amb aquestes fotografies que no em diuen res. Fins i tot em resulten molestes, d’una insinceritat terrible. Pot ben ser que siguin, precisament, encara una mĂ©s de les mirades possibles i que resolguin tambĂ© l’equaciĂł proposada, perĂČ amb unes noves incĂČgnites per a mi desconegudes.