He deixat escapar el tren
12 febrer 2010 per Carles Gorini
TenĂem els cafès al davant, passĂ vem el temps enredats en una conversa polĂtica de les que m’agraden, amb opinions diverses, amb escalfor, envoltats d’olor de tabac. En un moment donat, el ferrocarril ha passat entre les tasses i el cendrer perquè algĂş l’ha volgut fer servir per demostrar que els governs d’Aznar no van fer res per Catalunya. “A tu que t’agraden els trens ja ho hauries de saber,” m’ha fuetejat un dels presents.
Tot i les ganes de respondre he dubtat què contestar. D’una banda, fer-ho i acceptar la polĂtica ferroviĂ ria dels governs d’Aznar m’hauria situat de manera automĂ tica en una òrbita incòmoda. De l’altra, tampoc em veia en cor de refusar-la en bloc, perquè com a mĂnim, per un perĂode de temps, no va anar tan malament. Potser, els podria haver explicat que va haver una primera etapa del govern dels populars en què va semblar que els afers del ferrocarril podien canviar. Quan el 1997 es creava el Gestor de Infraestructuras Ferroviarias (GIF), amb Albert Vilalta al capdavant, vaig arribar a pensar que s’havia iniciat una nova etapa pel ferrocarril i, sobre tot, que s’encenia el llum verd que donava pas al TGV de Barcelona.
El triomf rotund de la dreta pel març de 2000 va capgirar la situaciĂł. La conseqüència va ser la substituciĂł del GIF per l’ADIF, la qual cosa significava la victòria dels dinosaures ferroviaris de tota la vida que, amb un nom nou, tornaven amb idees velles. Tanmateix, he buscat en la polĂtica ferroviĂ ria dels governs de Zapatero cap aspecte que revelĂ©s canvis respecte la que havia dibuixat el segon mandat d’Aznar i no els he trobat. Mentre perseguia una resposta convenient la conversa ha donat un tomb i, podrĂem dir, que he deixat escapar el tren. Vull dir que no he arribat a respondre res. Què difĂcil se’m fa de vegades parlar del ferrocarril!