El Punt El Punt https://blogs.elpunt.cat/carlesgorini
  • Inici
  • Quant a mi

Revista de Ferrocarrils

Articles
Comentaris

Centre intermodal, quina broma

5 març 2010 per Carles Gorini

He anat al centre intermodal de mercaderies de Vilamalla. Ho he fet per saber com era, per entendre de què parlava Manel Nadal el dia 26 de febrer al Cercle d’Infraestructures de Girona, quan va dir que en el futur esdevindrà “un hub ferroviari.”  Per arribar-hi, des de casa meva, he hagut de creuar gairebé tot el tram gironí de la N II. Després d’empassar-me la camionada la contemplació del centre intermodal m’ha semblat una broma. Allà no hi ha res. Ni trens, ni mercaderies: cap activitat. He començat a caminar per l’esplanada i el vehicle amb què he arribat ha anat fent-se distant, s’ha tornat petit. M’allunyava i tenia la sensació de protagonitzar el plànol interminable d’Albert Serra a Honor de Cavalleria.

La terminal de mercaderies la va construir el DPTOP el 1989. La fita més gran que ha assolit en vint anys ha estat carregar i descarregar cinc trens per setmana. La instal·lació compta amb un parell de vies en cul de sac, a les quals s’hi accedeix des de l’estació de Vilamalla en sentit ascendent, és a dir, venint de Girona. Ara s’hi volen invertir 117 milions d’euros per ampliar-la, connectar-la a la xarxa d’ample europeu i aconseguir que la càrrega de tres-cents vint i cinc mil camions abandoni la carretera i passi al ferrocarril.

Que el tren ho té difícil per fer-li la competència a la carretera és un fet que van descobrir els propietaris del tren de Mataró el 1848. Els comerciants de la comarca del Maresme van fugir del tren perquè es van adonar que no els sortia a compte anar amb el carro a l’estació per carregar la mercaderia al tren i, un cop a Barcelona, descarregar-la per dur-la allà on hagués d’anar. Vaja, que pel camí ral en feien més via amb la galera. Les llumeneres que dirigien el ferrocarril van considerar que la solució per obtenir mercaderies que transportar era fer-lo més llarg, construir més quilòmetres de línia, perquè arribaria un moment en què la velocitat del ferrocarril superaria els entrebancs de la ruptura de la càrrega. La realitat els va demostrar que s’equivocaven.

Em fa la sensació que encara som allà mateix, que encara hi ha qui pensa com si fóssim al 1848. Ampliar una plataforma logística que en vint anys no ha passat de carregar i descarregar una quantitat ridícula de trens a la setmana és una fugida endavant que s’assembla a la decisió que van prendre els propietaris d’aquell primer tren peninsular. Tot i que la intenció del DPTOP és molt lloable, potser seria interessant –abans d’invertir-hi tants de diners– que es donés a conèixer quin és el mecanisme que convertirà un defecte en un avantatge, és a dir, com es farà per compensar la pèrdua de temps i qui assumirà les despeses que es derivaran del transvassament de la càrrega des dels camions als trens . Fins i tot, seria d’agrair saber si és la càrrega o si són els camions mateixos els que hauran de pujar al tren. I si ha de prevaler la segona opció, si són els camions els que s’han d’embarcar, potser caldria que primer la U.E. es manifestés en favor d’un sistema de vagons que fos interoperable, robust i barat. Fins que no es donin les condicions adients les iniciatives per treure camions de la carretera seguiran semblant-me una broma.

Afegit a ferrocarril | No hi ha comentaris



Els comentaris estan tancats.

  • Arxius

    • juliol 2016
    • febrer 2015
    • gener 2015
    • desembre 2014
    • octubre 2014
    • setembre 2014
    • agost 2014
    • juliol 2014
    • juny 2014
    • maig 2014
    • abril 2014
    • març 2014
    • gener 2014
    • octubre 2013
    • setembre 2013
    • agost 2013
    • juny 2013
    • maig 2013
    • abril 2013
    • febrer 2013
    • gener 2013
    • desembre 2012
    • novembre 2012
    • octubre 2012
    • setembre 2012
    • agost 2012
    • juliol 2012
    • juny 2012
    • maig 2012
    • desembre 2011
    • octubre 2011
    • setembre 2011
    • juliol 2011
    • maig 2011
    • març 2011
    • febrer 2011
    • gener 2011
    • desembre 2010
    • novembre 2010
    • octubre 2010
    • setembre 2010
    • juliol 2010
    • juny 2010
    • maig 2010
    • abril 2010
    • març 2010
    • febrer 2010
    • gener 2010
    • desembre 2009
    • novembre 2009
    • octubre 2009
    • setembre 2009
    • agost 2009
    • juliol 2009
    • juny 2009
    • maig 2009
    • abril 2009
    • desembre 2006
    • novembre 2006
    • setembre 2006
  • Entrades recents

    • Sense pietat
    • El tren de la costa
    • Som com el fum d’una espelma
    • Amb tren, camĂ­ de NĂşria
    • Com una bèstia cega i sorda, deixada anar enmig de la mort
  • Comentaris recents

    • Meta

      • Entra
      • SindicaciĂł de les entrades
      • SindicaciĂł dels comentaris
      • WordPress.org (en anglès)

    Tema: MistyLook by Sadish. WPMU Theme pack by WPMU-DEV.