El Punt El Punt https://blogs.elpunt.cat/carlesgorini
Articles
Comentaris

Informa avui el diari El Punt que la instal·lació del tercer rail entre Girona i Figueres és imminent. Admeto que fa temps que vaig renunciar a entendre quin servei pot prestar la nova via. He preguntat fins a l’avorriment i no he aconseguit cap resposta convincent.

El gironí no és l’únic tram amb tercer carril que s’ha construït. N’hi ha un altre, que evitarà el pas per Barcelona. La factura d’aquestes “rutes alternatives” puja més de dos-cents milions d’euros. Potser m’he descomptat i la xifra no sigui ben bé aquesta, però equivocada o no, es necessari dir que l’operació ens està costant molts diners. És la conseqüència de no voler pagar la indemnització que caldria satisfer als constructors del túnel del Pertús, perquè no s’hi ha arribat a temps. És, a més, una resposta perversa, perquè incapaç com ha estat l’Administració de l’Estat de complir els terminis que ella mateixa es va fixar, ens fa pagar a tots una solució d’emergència que ni tan sols és capaç d’explicar amb claredat.

Perquè no es tracta nomĂ©s de posar un rail. Per fer possible la circulaciĂł dels trens calen les vies, sĂ­, però tambĂ© una electrificaciĂł i senyalitzaciĂł comuna. En aquest hipotètic trĂ nsit que aviat s’estrenarĂ , el primer que sorprèn Ă©s que, els trens, aniran fent ziga zagues. Vull dir que, per exemple, un comboi sortirĂ  de Barcelona per la lĂ­nia convencional cap al sud i voltarĂ  el Vallès per anar a trobar la d’alta velocitat prop de Montornès. La recorrerĂ  fins l’entrada de Girona. A Figueres hi anirĂ , altre cop, per la de sempre que, finalment, abandonarĂ  per emprendre la via del tĂşnel, camĂ­ de França.

Cal tenir present que ambdues línies fan servir una tensió elèctrica i una senyalització diferent. La del TGV funciona amb 25.000 volts i, en canvi, la convencional amb 3.000. La senyalització d’alta velocitat compleix l’estàndard ERTMS i, la convencional, un altre tipus que du per nom ASFA. Aleshores, amb quins trens amb es farà aquesta gimcana? Disposaran de tracció elèctrica o dièsel? Seran de viatgers o de mercaderies? A més, on són les mercaderies per transportar? On són els viatgers? La decisió de construir el tercer rail sona a improvisació. Ara que, veient el que passa amb la carretera N II, ja hi hauríem d’estar acostumats. Si fa o no fa, és la mateixa mà la que va fent els nyaps.