El funcionament de la locomotora de vapor
7 octubre 2010 per Carles Gorini
He rebut l’encĂ rrec de descriure en dues-centes paraules el funcionament de la locomotora de vapor. Vaig a fer una prova. Prenc les paraules en prĂ©stec del llibre La locomotora, manual práctico para maquinistas y fogoneros. Gustavo Gili va editar-lo a Barcelona, el 1954, a partir d’un original belga mĂ©s antic. A la primera pĂ gina hi diu: “Idea general de la locomotora: la potencia de la locomotora tiene su origen en el calor que desprende el combustible. Por otra parte, como en todas las máquinas de vapor, Ă©ste desempeña Ăşnicamente el papel de intermediario; el vapor de agua recibe el calor y transforma una parte del mismo trabajo…” M’aturo aquĂ, perquè la descripciĂł continua fins la pĂ gina 659.
Confesso que he llegit el llibre sencer, que he estudiat els fogars, els èmbols, els injectors, les bieles… Passo fulles, escric aquestes lĂnies i m’adono que, en realitat, encara que el copiĂ©s sencer no hauria acomplert l’encĂ rrec, perquè no hauria parlat de l’aire, de la terra, de l’aigua ni del foc. No hauria explicat què se sent quan t’adones que els quatre elements comencen a treballar per imprimir moviment a la mĂ quina. No hauria dit que el funcionament de la locomotora de vapor Ă©s el de la vida mateixa.