El Punt El Punt https://blogs.elpunt.cat/carlesgorini
Articles
Comentaris

El 1906 Egon Schiele pintava Durch Europa bei Nacht. El quadre és al Wien Museum, al costat d’altres de Gustav Klimt, Carl Moll o Rudolf Gerstl. Només veure’l vaig quedar captivat perquè, entre tanta figura humana que penjava de les parets, tan a prop del retrat que el seu mestre i amic Klimt havia fet d’Emilie Förge, allà, el que hi havia era un tren.

Un tren nocturn que travessava Europa, irradiant la llum del progrés i embolcallat pel plomall de vapor que, de tan espès, acabava ajagut en una terra fosca. Són com els de Schiele els trens d’Europa? Probablement no. El tren de nit ha quedat per vestir sants, després de marcir-se, fins assolir la invisibilitat. No hi ha cap mística en la travessia del continent, que ha perdut el misteri entre les presses de l’avió.

El viatger, privat el ferrocarril de tot glamour, s’ha disposat a volar tan bon punt el preu del bitllet, i la puixança de la seva cartera, li ho han permès. Però, tot i que l’aviĂł ha esdevingut el rei indiscutible d’un cel que ha fet oblidar que encara hi ha transport a la terra, el tren tĂ© un paper per representar i me’n vaig adonar fa uns dies, a la estaciĂł d’alta velocitat Figueres-Vilafant.

Feia cua per treure un bitllet i, al meu davant, sis senyores formaven un grup. Quan els va tocar la tanda, una va dir: “Venim a preguntar preus i horaris per anar a ParĂ­s”. Les van atendre amb discreciĂł, diria que amb economia aeronĂ utica. El preu no els va semblar malament, però els horaris… ai! els horaris. “Set hores per anar a ParĂ­s?”, es va sentir que exclamaven. I quan imaginava que preferirien volar, una d’elles va proposar: “No seria millor anar amb el Talgo i, mentrestant, dormim?”.

La via que ens connecta amb tota Europa, no només amb París, ja hi és. La probable deserció de Ryanair ha atiat el debat de les connexions internacionals de Girona. No seria el moment de ressuscitar els trens nocturns per cobrir les distàncies que no resol el TGV? Podríem veure anar i venir, al vespre i al matí, trens cap a Viena, Hamburg, Londres o Brussel·les?

Tanmateix, no em preocupen les respostes, sinó descobrir que les noves estacions previstes a Girona i Figueres no han estat concebudes per a un ús semblant. Aquest serà el motiu, i no pas que els viatgers només demanin vols barats, que farà que els trens de nit que aviat tornaran a travessar Europa continuïn sent, per a nosaltres, una il·lusió, molt bella, tant, com la que va pintar Egon Schiele.