Centre intermodal, quina broma
5 març 2010 per Carles Gorini
He anat al centre intermodal de mercaderies de Vilamalla. Ho he fet per saber com era, per entendre de què parlava Manel Nadal el dia 26 de febrer al Cercle d’Infraestructures de Girona, quan va dir que en el futur esdevindrà “un hub ferroviari.”  Per arribar-hi, des de casa meva, he hagut de creuar gairebé tot el tram gironà de la N II. Després d’empassar-me la camionada la contemplació del centre intermodal m’ha semblat una broma. Allà no hi ha res. Ni trens, ni mercaderies: cap activitat. He començat a caminar per l’esplanada i el vehicle amb què he arribat ha anat fent-se distant, s’ha tornat petit. M’allunyava i tenia la sensació de protagonitzar el plà nol interminable d’Albert Serra a Honor de Cavalleria.
La terminal de mercaderies la va construir el DPTOP el 1989. La fita més gran que ha assolit en vint anys ha estat carregar i descarregar cinc trens per setmana. La instal·lació compta amb un parell de vies en cul de sac, a les quals s’hi accedeix des de l’estació de Vilamalla en sentit ascendent, és a dir, venint de Girona. Ara s’hi volen invertir 117 milions d’euros per ampliar-la, connectar-la a la xarxa d’ample europeu i aconseguir que la cà rrega de tres-cents vint i cinc mil camions abandoni la carretera i passi al ferrocarril.
Que el tren ho tĂ© difĂcil per fer-li la competència a la carretera Ă©s un fet que van descobrir els propietaris del tren de MatarĂł el 1848. Els comerciants de la comarca del Maresme van fugir del tren perquè es van adonar que no els sortia a compte anar amb el carro a l’estaciĂł per carregar la mercaderia al tren i, un cop a Barcelona, descarregar-la per dur-la allĂ on haguĂ©s d’anar. Vaja, que pel camĂ ral en feien mĂ©s via amb la galera. Les llumeneres que dirigien el ferrocarril van considerar que la soluciĂł per obtenir mercaderies que transportar era fer-lo mĂ©s llarg, construir mĂ©s quilòmetres de lĂnia, perquè arribaria un moment en què la velocitat del ferrocarril superaria els entrebancs de la ruptura de la cĂ rrega. La realitat els va demostrar que s’equivocaven.
Em fa la sensaciĂł que encara som allĂ mateix, que encara hi ha qui pensa com si fĂłssim al 1848. Ampliar una plataforma logĂstica que en vint anys no ha passat de carregar i descarregar una quantitat ridĂcula de trens a la setmana Ă©s una fugida endavant que s’assembla a la decisiĂł que van prendre els propietaris d’aquell primer tren peninsular. Tot i que la intenciĂł del DPTOP Ă©s molt lloable, potser seria interessant –abans d’invertir-hi tants de diners– que es donĂ©s a conèixer quin Ă©s el mecanisme que convertirĂ Â un defecte en un avantatge, Ă©s a dir, com es farĂ per compensar la pèrdua de temps i qui assumirĂ les despeses que es derivaran del transvassament de la cĂ rrega des dels camions als trens . Fins i tot, seria d’agrair saber si Ă©s la cĂ rrega o si sĂłn els camions mateixos els que hauran de pujar al tren. I si ha de prevaler la segona opciĂł, si sĂłn els camions els que s’han d’embarcar, potser caldria que primer la U.E. es manifestĂ©s en favor d’un sistema de vagons que fos interoperable, robust i barat. Fins que no es donin les condicions adients les iniciatives per treure camions de la carretera seguiran semblant-me una broma.