Blowup : Positivant la realitat
12 novembre 2006 per Dani Coll
O directors de cinema, si us agrada explicitar que el só també és part de la realitat. Alguns, prenem sempre les mateixes fotos, dels mateixos llocs. Amb personatges repetits que adopten postures convencionals. D’altres, fan fotos diferents que, tot i compartir escenaris i personatges, són radicalment distintes. Són més certes unes que altres ? Podem discernir les errònies de les reals ? Anant més enllà , què ens fa pensar que ha d’existeixir alguna foto que sigui intrÃnsecament certa ? No serà que tot plegat, no són més que diferents interpretacions fetes per fotògrafs maldestres d’una mateixa realitat ?
Aquesta és la idea principal de Blowup. Una pel.lÃcula 1966 del Michelangelo Antonioni, rodada al Londres artÃstic, hippie i frenètic d’aquells temps i que ens proposa aquest joc de realitat-ficció. Ell, donats els temps, utilitza la metà fora del fotògraf, del procés del positivitat (blowup) fotogrà fic en blanc i negre com a mitjà per a descobrir, per anar acostant-nos a la realitat, o millor dit, a la interpretació que d’aquesta en fem cadascun de nosaltres. Composant fotografies, una rera l’altra, cada cop més detallades, el fotògraf Hemmings aconsegueix arribar a una interpretació de la realitat oculta que ha viscut en un matÃ. Deixant de banda per unes hores les seves sessions de fotògraf pedant i que tracta les dones únicament com a objectes, es veu immers en la recerca d’una veritat, d’una realitat que en un inici li semblava haver descobert i que li va desapareixent fins al punt de dubtar ell mateix de la seva existència.
El film fou un èxit de crÃtica en el seu moment. Per una part, l’estètica d’Antonioni i la fotografia són genials, i per l’altra, conté moltes escenes de sexe i vida poc convencional que a l’època resultaven impactants i escandaloses. Podem veure-hi una jovenÃssima Vanessa Redgrave interpretant un dels seus primers papers, el David Hemmings en una interpretació bonÃssima del fotògraf i la Sarah Miles, amb uns ulls que ho diuen tot.
Us recomano veure aquesta pel.lÃcula en la seva edició en DVD del 2005 que inclou una interessant anà lisi de tots els aspectes del film per part del Peter Brunette.