Digueu-me ingenu, però vull pensar que tot està canviant. Hi ha un canvi cultural en marxa. De fet, l’actual crisi potser no fa més que accelerar aquest canvi.Vull pensar que s’imposen uns nous valors i, cada vegada més, es fa evident l’impacte de les noves tecnologies en la nostra manera de pensar, de conèixer, de relacionar-nos. Penseu-hi per un moment … tot està canviant:
- L’accés a la informació
- L’entreteniment i la a manera que tenim de entretenir-nos
- Com es creen i mobilitzen accions socials
- Les noves possibilitats de treballar i de produir valor
- Noves formes d’entendre les organitzacions empresarials
- El desig de conciliar la vida laboral i familiar
- Treballar d’acord als nostres valors personals
- La protecció del medi ambient i la sostenibilitat
- El protagonisme del consumidors i les seves opinions
- La concepció de la privacitat
- La forma de relacionar-se de les persones
- Fins i tot … la construcció de la identitat
Aquests canvis es fan evidents en l’aprenentatge, en la forma en la que treballen les empreses, en la creació de valor econòmic i social, en la generació i circulació de la riquesa, en la manera de innovar…
Els principals conceptes clau d’aquest canvis socials i econòmics són compartir, col·laborar, crear col·lectivament.
Potser devem part d’aquests canvis a les generacions digitals que són curiosos, tenen alta autoestima, són emprenedors i pressionen per generar canvis. La seva incorporació al treball està provocant canvis corporatius, és l’anomenada empresa 2.0
Digueu-me ingenu però deixeu-me pensar que l’èmfasi que s’està donant a la difusió de l’esperit emprenedor és degut:
- Al reconeixement del paper de les petites empreses en la creació de riquesa i treball.
- El reconeixement de la importància dels factors humans (capital humà) en el creixement i desenvolupament econòmic.
- L’aportació de les noves tecnologies a la generació de noves empreses, i el fet que aquestes puguin ubicar-se, pràcticament, a qualsevol lloc.
- Una vida laboral caracteritzada per cicles de treball (assalariat, autoocupació i desocupació). No tothom descobreix la seva vocació emprenedora per voluntat pròpia si no empès per les circumstàncies.
Digeu-me ingenu, pero vull pensar que a partir d’ara:
- Emprendre serà més ben vist, comprés i acceptat socialment.
- Emprendre serà més senzill i hi haurà menys dificultats per crear empreses.
- Entendrem el fracàs empresarial com un primer pas cap l’èxit.
Per sort no estem sols, a la Xarxa Onion, Associació de cooperació empresarial, trobaràs un espai on compartir (coneixements/experiències), on contactar (networking), on trobaràs amb qui cooperar per competir i avançar en aquest camí.
Pere Manent
Cofundador de la Xarxa Onion
CEO i fundador de Èmfasi
Cofundador de la Xarxa Onion
CEO i fundador de Èmfasi