Dinars empresarials

Un cop al mes, empresaris de Sabadell es reuneixen per compartir experiència, coneixement i generar projectes comuns. En un dels últims fets, al Novembre, el Vapor Llonch va realitzar el vídeo adjunt – Vídeo de la xarxa Onion – per tal de fer difusió de la iniciativa.

A més, aprofitem per enllaçar aquest post on es descriu més en detall l’objectiu dels dinars.

Us animem a participar i a compartir experiència, només creant una forta cultura emprenedora a la societat podrem millorar el teixit productiu del país i innovar.

Diego Bartolomé – Xarxa Onion

Publicat dins de General | Etiquetat com a , , | Comentaris tancats a Dinars empresarials

Un any excel·lent!

Sempre, a principis d’any, la gent acostumem a fer-nos un llistat de nous antics propòsits que canviaran les nostres vides. Malhauradament, però, després no aconseguim seguir-los tots i en el cas més optimista, arribem a fer alguna cosa per millorar. Per què? Potser és perquè no enfoquem i volem abastar o bé massa objectius o bé s’allunyen massa de com som i què fem en el moment. Els emprenedors no ho podem fer això en el nou any, hem de ser més realistes.

Les fites que ens marquem han de ser ambicioses a llarg termini però a curt s’han de veure com a possibles. Per exemple, en funció de l’estat en què ens trobem …

  1. Si et sents emprenedor, tens una bona idea, l’has contrastada i fet un primer pla de negoci sintètic i clar, llença-t’hi, emprèn i comença a lluitar per aconseguir el teu somni. El trajecte serà dur però valdrà la pena, està ple de recompenses, la més gran de totes, poder decidir el camí que agafes cada dia.
  2. Si ja has creat l’empresa i has passat gairebé un any, molta força! De ben segur les coses no han estat com preveies abans, has dormit menys, treballat moltíssimes hores tant els dies tradicionalment laborables com en cap de setmana, has pres decisions importants, has aconseguit els primers clients que t’han omplert de satisfacció, etc. Potser la fita més important que t’has de marcar pel nou any és doblar facturació, i pensar en com arribar-hi. Recordem que les empreses no es medeixen per l’ocupació que creen sinó per la seva rendibilitat, si bé tot és important.
  3. Ja fa algun any que ets emprenedor, creixes any rera any i tens una bona posició a escala nacional, el món és ampli, internacionalitza la companyia! No només es pot vendre a prop, si el que fas té valor internacional no has de tenir por a sortir i conquerir nous mercats. Entendre el món com a global té uns costos rellevants quant a tangibles i intangibles, però el retorn, amb un model de negoci contrastat, és significativament superior. Marca’t un primer mercat objectiu.
  4. La teva empresa és sòlida, consolidada, i tens un excés d’efectiu a les teves mans. Ajuda a d’altres emprenedors! Invertir com a business angel en petites empreses amb alt potencial de creixement té no només retorn econòmic sinó també emocional. Ja que la societat ens ha donat molt, és molt important retornar-hi una part per crèixer, tots plegats, encara més.

Probablement hi hagi centenars d’altres coses que podem fer en funció de l’estat de l’empresa, el sector, els productes que fem i moltes altres variables, només us volia deixar alguns exemples. L’aspecte clau, en tot cas, és no perdre el nord i seguir avançant, sense emprenedors que s’hi deixen la pell cada dia per crèixer (personal i professionalment), no arribarem enlloc.

Aquest 2011 va per tots ells!

Diego Bartolomé – Xarxa Onion

Publicat dins de General | Comentaris tancats a Un any excel·lent!

Relleu a la xarxa Onion

El passat dijous 16 de Desembre es va fer la reunió de junta de la Xarxa Onion on es va produir un relleu als òrgans de govern. En concret, el nou President serà el Joan Matarin, acompanyat del Francesc Vigo com a Tresorer i el Jordi Puigdellívol com a Secretari. La resta de la Junta (Vocals) seran el Josep Alberti, l’Ariadna Albareda, el Pere Manent, el Joan Pere Sánchez i jo mateix.

La Xarxa Onion va nèixer com a Associació Privada sense ànim de lucre el Novembre del 2009, després de més de dos anys de feina de petits i mitjans empresaris locals impulsada per Promoció Econòmica de Sabadell (Vapor Llonch). L’objectiu essencial és fomentar la cooperació entre empreses a través d’actes de networking i esdeveniments per a compartir experiència i generar la confiança necessària per a emprendre plegats.

Durant aquest primer any de vida com a Associació, hem consolidat les activitats que s’havien fet anteriorment i hem creat un grup estable de membres més enllà dels quaranta, de tot tipus d’activitat i estadi empresarial. Dinem plegats el segon dijous de cada mes (el proper serà el 13 de Gener de 2011), i això serveix perquè es consolidin les relacions que permeten assolir fites més ambicioses al teixit empresarial. Hi ha un bon grapat d’exemples que han sorgit d’aquests esdeveniments!

De forma modesta, crec que hem pogut contribuir amb el nostre esforç i ganes a que els emprenedors de Sabadell i rodalies tinguin un espai per crèixer com a persones i com a empresaris. Ara toca consolidar Onion encara més amb nous projectes i un nou lideratge.

Estic molt content de la tasca que hem fet tot l’equip. Personalment, he pogut aprendre molt tant d’emprenedors consolidats que ens han visitat o amb qui hem fet esdeveniments a fora, p.ex. a Mataró, com dels propis emprenedors de la xarxa, a través de les seves experiències, alegries o problemes que hem compartit durant aquest temps. Tot això només fa que permetre’t crèixer i seguir formant-te. Sense les Ariadnes, el David, l’Àlex, el Pere, els Francescs, el Josep, el Jordi, els Juans, els Joans, l’Albert, etc, i tots aquells que ens han acompanyat a les activitats, la xarxa Onion no seria el que és.

Des de la constitució de l’Associació tenia molt clar que una activitat que fem en el temps lliure, si es pot dir que els emprenedors en tenim, només té sentit si hi ha una bona divisió de la feina i els càrrecs només tenen vigència anual. Cada any és bo que hi hagi evolució en les idees i les execucions, hem de reinventar-nos de forma contínua per arribar a l’excel·lència. Crec que hem pogut trobar el millor candidat per portar Onion a un estadi superior, un empresari d’èxit consolidat, el Joan, amb idees molt ambicioses que ha agafat ja el testimoni amb molta energia i passió, com no pot ser d’una altra manera.

Gràcies a tots, i molt bones Festes, que el 2011 sigui un any ple d’èxits.

Diego Bartolomé – Xarxa Onion

Publicat dins de General | Comentaris tancats a Relleu a la xarxa Onion

Fomentant l’Emprenedoria als Cicles Formatius

La setmana passada, Xarxa ONiON va participar en unes sessions de foment de l’emprenedoria entre el jovent dels cicles formatius de Sabadell. És un programa que organitza Promoció Econòmica de l’Ajuntament de Sabadell, a través de Vapor Llonch, i amb el que la Xarxa ONiON col.labora des del 2009.

Vam començar amb dues sessions a l’Institut Ribot i Serra, en els grups del Grau Superior en Educació Infantil, com a complement del crèdit en “Empresa i Iniciativa Emprenedora” que estan fent en el segon curs.

Per part de Vapor Llonch i l’Ajuntament de Sabadell va assistir-hi l’Imma Aguilera, tècnica de creació i consolidació d’empreses, i per part de la Xarxa ONiON, hi vam participar l’Ariadna Albareda (Cactus Disseny) i el Jordi Puigdellívol (Mentor i Sherpa d’Start-ups).

Ens va alegrar molt saber que estan treballant la creació d’empresa en aquests cicles, i sobretot el mètode pedagògic que utilitzen: maduració d’una idea de negoci en grup, tot desenvolupant un pla d’empresa al llarg de tot el curs. Així, tal i com ens va explicar la professora Mercè Lanao, van adquirint els coneixements teòrics a petites dosis a mesura que la part pràctica ho requereix (learning by doing).

Alumnes del G.S. en Educació Infantil

L’objectiu de la xerrada era sensibilitzar als alumnes sobre l’emprendre, com una via més de desenvolupament professional, i amb una forta component també de desenvolupament personal. Vam parlar de diverses dimensions de l’emprendre com la llibertat, el sentit, el sacrifici, el risc, el fracàs, la passió, la responsabilitat, l’oportunitat, la innovació, la incertesa, etc …, amanits amb exemples i casos reals. Fou com una auto-reflexió en veu alta de perquè estem en el món de l’emprenedoria i perquè hi volem seguir.

En xerrades d’aquest tipus ens agrada molt prendre la temperatura emprenedora de l’audiència, i acostumem a fer 3 preguntes:

  • A qui li ha passat alguna vegada pel cap emprendre?
  • Qui té previst emprendre al acabar els estudis o poc després?
  • Quins referents d’emprenedoria coneixeu?

El resultat fou que prop d’un 40% de les alumnes s’han plantejat alguna vegada que els agradaria crear una empresa, però només un 3% té previst fer-ho a curt termini. En quant a referents, la majoria eren casos propers de pares i familiars en general.

Fou molt positiu també l’enfoc que va fer l’Imma sobre el Vapor Llonch i el fet d’obrir-los les portes a ajudar-los a madurar el seu pla d’empresa, a través dels tècnics d’assessorament de l’entitat. Va construir un pont molt interessant entre la part docent de l’assignatura i la vida real, que ajudarà a més d’una alumna a creure en la seva idea com a una alternativa professional real.

L’èxit és poder saltar de fracàs en fracàs mantenint l’entusiasme, recollint-ne sempre un aprenentatge, tot seguint un camí que t’omple de sentit. Iniciatives com aquestes ajudaran a relativitzar la por al fracàs i animaran a les noves generacions a contemplar la iniciativa emprenedora com una alternativa professional i vital.

La impressió general fou molt positiva, sobretot un cop vam anar trencant el gel, ja que durant les dues hores de la sessions vam viure una transformació interessant, des de la passivitat i incredulitat en l’emprendre del començament, cap a una participació i entusiasme creixent al comentar les seves idees. Molt bon senyal!

Fa molta falta aquest canvi de paradigma, i mica en mica ens hi acostarem, en benefici de tota la societat.

Ariadna Albareda i Jordi Puigdellívol

Publicat dins de General | Etiquetat com a , , | Comentaris tancats a Fomentant l’Emprenedoria als Cicles Formatius

Digueu-me ingenu

Digueu-me ingenu, però vull pensar que tot està canviant. Hi ha un canvi cultural en marxa. De fet, l’actual crisi potser no fa més que accelerar aquest canvi.Vull pensar que s’imposen uns nous valors i, cada vegada més, es fa evident l’impacte de  les noves tecnologies en la nostra manera de pensar, de conèixer, de relacionar-nos. Penseu-hi per un moment … tot està canviant:

  • L’accés a la informació
  • L’entreteniment i la a manera que tenim de entretenir-nos
  • Com es creen i mobilitzen accions socials
  • Les noves possibilitats de treballar i de produir valor
  • Noves formes d’entendre les organitzacions empresarials
  • El desig de conciliar la vida laboral i familiar
  • Treballar d’acord als nostres valors personals
  • La protecció del medi ambient i la sostenibilitat
  • El protagonisme del consumidors i les seves opinions
  • La concepció de la privacitat
  • La forma de relacionar-se de les persones
  • Fins i tot … la construcció de la identitat

Aquests canvis es fan evidents en l’aprenentatge, en la forma en la que treballen les empreses, en la creació de valor econòmic i social, en la generació i circulació de la riquesa, en la manera de innovar…

Els principals conceptes clau d’aquest canvis socials i econòmics són compartir, col·laborar, crear col·lectivament.

Potser devem part d’aquests canvis a les generacions digitals que són curiosos, tenen alta autoestima, són emprenedors i pressionen per generar canvis. La seva incorporació al treball està provocant canvis corporatius, és l’anomenada empresa 2.0

Digueu-me ingenu però deixeu-me pensar que l’èmfasi que s’està donant a la difusió de l’esperit emprenedor és degut:

  • Al reconeixement del paper de les petites empreses en la creació de riquesa i treball.
  • El reconeixement de la importància dels factors humans (capital humà) en el creixement i desenvolupament econòmic.
  • L’aportació de les noves tecnologies a la generació de noves empreses, i el fet que aquestes puguin ubicar-se, pràcticament, a qualsevol lloc.
  • Una vida laboral caracteritzada per cicles de treball (assalariat, autoocupació i desocupació). No tothom descobreix la seva vocació emprenedora per voluntat pròpia si no empès per les circumstàncies.

Digeu-me ingenu, pero vull pensar que a partir d’ara:

  • Emprendre serà més ben vist, comprés i acceptat socialment.
  • Emprendre serà més senzill i hi haurà menys dificultats per crear empreses.
  • Entendrem el fracàs empresarial com un primer pas cap l’èxit.

Per sort no estem sols, a la Xarxa Onion, Associació de cooperació empresarial, trobaràs un espai on compartir (coneixements/experiències), on contactar (networking), on trobaràs amb qui cooperar per competir i avançar en aquest camí.

Pere Manent
Cofundador de la Xarxa Onion
CEO i fundador de Èmfasi

Publicat dins de General | Etiquetat com a , , | Comentaris tancats a Digueu-me ingenu

Nova etapa

Inaugurem amb aquest post una nova etapa dins la Xarxa Onion, la d’ampliar la difusió de les nostres activitats arreu de Catalunya i del món, ara que tot just fem un any des que ens vam constituir com a associació, tot i que portàvem més de any i mig treballant-hi amb el suport de Promoció Econòmica de Sabadell.

Volia, per començar, compartir amb vosaltres algunes reflexions sobre emprenedoria i cooperació.

Emprendre és molt complicat, la major part d’empreses tanquen, fracassen en el sentit clàssic, però aporten un gran aprenentatge i experiència als seus fundadors, les seves ànimes valentes que creuen en els seus somnis i no es deixen endur per allò que és més fàcil. Sense la pime, el teixit empresarial de qualsevol país estaria coix.

Però en la situació actual hem de fomentar la creació d’empreses que aportin un valor diferencial a escala internacional si volem ser competitius. Des de fa més de deu anys es parla del canvi del model productiu, ara és el moment d’apostar de veritat per la R+D i la innovació, sinó ens quedadem enrera. Això, que és filosofia i estratègia, s’ha de concretar en fets que ajudin aquestes empreses, com els ajuts del CDTI, tot i que probablement hi hagi d’altres vies millors que les subvencions, causants d’ineficiències productives i de gestió.

En aquest sentit, perquè empreses petites aportin un valor excel·lent en una economia del coneixement, és necessari que treballin juntes, que es produeixi una cooperació empresarial de veritat, on el grau d’integració vertical o horitzontal (sí, es pot cooperar amb competidors!) sigui elevat i la confiança esdevingui la regla número 1 que regeixi les relacions entre les persones d’ambdues entitats. Llegia aquest cap de setmana sobre dues constructores nacionals, competidores, que s’han unit amb força per guanyar un concurs d’una autopista a Amèrica del Nord.

Per arribar a aquests objectius, això són algunes tasques que fem a Onion:

  1. Ajudem petits emprenedors a començar oferint-los-hi espais on poden aprendre dels empresaris més consolidats.
  2. Formem als més joves en emprenedoria, fent que es manifesti el talent que tenen al seu interior, en cooperació amb el Vapor Llonch.
  3. Dinem una vegada el mes un grup d’empresaris cada cop més gran per a compartir experiències, coneixements i fer networking de qualitat basat en la confiança. Ja han sortit un bon número d’iniciatives conjuntes!
  4. Fem xarxa amb d’altres xarxes amb esdeveniments conjuts arreu del país.
Val a dir que això no ho volem fer sols, la nostra voluntat és ser part d’un projecte comú de país per a assolir els mateixos objectius. Només si les xarxes i entitats existents tirem endavant com una pinya podrem canviar el món de veritat. Amb empenta.

Diego | Cofundador | Xarxa Onion

Publicat dins de General | Comentaris tancats a Nova etapa