En Gustavo González Sánchez és l’emprenedor al capdavant de OPEN SOCIAL WIFI
Descripció del projecte: subministrament d’accés gratuït a internet a particulars amb prestacions afegides per a les empreses que s’hi anuncien i ofereixen cupons descompte, promocions exclusives, etc. Parteixen del precepte de l’accés gratuït i universal a internet per a tothom. Tenen la seu a Barcelona i Los Ángeles.
1. Defineix el teu negoci en 90 segons
Donem serveis d’accés gratuït a Internet a usuaris i consumidors finals mitjançant xarxes sense fils auto-organitzades. La nostra solució és un canal de màrqueting i vendes en temps real que converteix el cost d’una xarxa WiFi en una font d’ingressos. Això permet als propietaris de negocis, administradors de centres comercials, administradors de palaus de congressos i fires d’exposició, administradors d’hotels i restaurants, propietaris de càmpings, i en general, a les persones que administren un espai públic o privat fer que l’infraestructura de xarxa WiFi dels seus espais es converteix en una oportunitat per donar valor afegit als seus consumidors o usuaris finals mitjançant ofertes radicals de descomptes en comerços locals.
2. Quina era la teva trajectòria professional abans d’emprendre?
Molt abans d’obtenir qualsevol títol, la meva família em va donar l’oportunitat d’aprendre a l’entorn de la seva empresa tots els processos del negoci. Així vaig iniciar-me al món de l’informàtica i vaig co-desenvolupar el sistema de software administratiu i comercial de l’empresa Industrias Alimenticias Mimesa S.A. Vaig obtenir el títol d’Enginyeria Informàtica a la Universidad Industrial de Santander (Santander, Colòmbia) a l’any 1999 i dos anys després vaig fer una Especialització en Telecomunicacions (amb una intensitat horària similar als màsters europeus actuals). Aquesta formació em va permetre profunditzar en el sector de la VoIP i just a l’any 2000 vaig fundar junt amb tres socis més TIT E.U (Tecnología de Información y Telecomunicaciones E.U), una empresa especialitzada en l’explotació de dispositius hardware que converteixen la senyal analògica de un telèfon convencional en una senyal digital que permet la transmissió de veu com si fossin dades. A aquella època parlar de “VoIP empotrada o Embedded VoIP” era una mica arriscat a Sud-américa perque la massa crítica d’empreses amb interessos sobre la telefonia tradicional era bastant ‘agressiva’. Ara mateix la VoIP s’ha desplegat a tot el món, i la nostra empresa compte amb una base molt important de clients empresarials i consumidors finals gràcies a un model de negoci que afavoreix al consumidor final amb preus molt per sota de qualsevol operador de telefonia tradicional.
Aquest esperit emprenedor, em va obrir les portes a la Universitat de Girona, on em van convidar a fer un Doctorat en Tecnologies de l’Informació. Al 2003 vaig obtenir el Diploma d’Estudis Avançats. Al mateix temps que feia recerca, vaig col·laborar en projectes amb empreses d’Internet i Spin-offs de la UdG durant el 2004 i fins al 2006. Al 2005 vaig ser contractat per la UdG com responsable científic de les propostes de projectes europeus del sisè i setè programa marc de recerca de la unió europea. Vaig tenir l’oportunitat de col.laborar en dos propostes que van ser co-finançades, una al FP6 anomenada ONE (Open Negotiation Environments) i una altre al FP7 anomenada PROTAGE (Preservation Organizations using Tools in Agent Environments). Al 2005 vaig treballar amb el Institut de Recherche en Informatique de Tolouse (França) i al 2006 vaig continuar aquell treball com investigador convidat al Fraunhofer FIT (Fraunhoufer Institute for Applied Information Technologies) a Bonn, Alemanya.
Des de l’any 2007 treballo a l’empresa Mediapro del grup Imagina Audiovisual com investigador científic. Vaig acceptar el repte que suposava aplicar la meva recerca de modelat de l’usuari en entorns oberts, a un departament de recent creació i a un sector de l’industria on els móns d’Internet i de la TV estan clarament convergint. Particularment, em focalitzo en sistemes d’Internet on el feedback de l’usuari ve donat de manera implícita i no explícita, com seria el cas de fer un ‘zapping’ a la TV de la teva casa sense especificar si t’agrada o no t’agrada el que estàs veient.
Actualment, els meus interessos de recerca passen per el modelat emocional de l’usuari en aquests entorns, la publicitat computacional, l’estudi de les xarxes socials mitjançant mètriques formalitzades matemàticament i els sistemes de recomanació empotrats en temps real.
3. Quin és el teu motiu principal per ser emprenedor/a?
La meva permanent motivació ve donada per la satisfacció personal de descobrir, crear i articular processos que es puguin convertir en un producte o servei que donin al consumidor final clares avantatges socials (econòmiques, de compartir coneixement, de comunicació, de reducció de la bretxa digital, etc) comparats amb els sistemes de empreses molt tradicionals. A més de la satisfacció personal purament científic-tècnica em motiva molt crear sistemes que tenen com target les poblacions amb rendes baixes i amb poc o cap coneixement de les noves tecnologies.
4. Què has aconseguit fins ara i què et falta per aconseguir?
Crec que la satisfacció personal de crear dues empreses que són un servei que ha nascut de la motivació que parlava anteriorment és, en si mateix, una fita molt important per mi. Mai he deixat aquesta manera d’entendre un servei o un producte i per tant em sento molt satisfet de la feina feta.
Què em queda per aconseguir? Moltes coses, entre altres, mantenir aquest esperit i aquesta filosofia a tots aquells que treballen dia a dia amb nosaltres en el perfeccionament dels serveis i productes que oferim.
A més ens queda aprendre molt i molt en un sector com el d’Internet que està en permanent evolució i canvi.
5. Què fas per mantenir la moral i continuar perseverant en els moments baixos?
Sempre he cregut que una època de canvis és molt important per fer repensar a la gent. Afortunadament he viscut diversos moments baixos tant a nivell personal, professional i empresarial, tant de llarga com de curta durada, i m’han donat més fortalesa que mai per crear iniciatives.
La necessitat fa que la gent hi pensi alternatives a situacions que mai s’hi havia plantejat pel fet d’estar acostumats a un estat de relativa ‘comoditat’.
He arribat a crear una disciplina que em permetre pensar com si sempre visqués en una permanent època de canvi i ajustos. Aquest és el meu mètode.
6. Fins a quin punt la sort és important?, de quina forma l’atraus?
Per mi la sort és un procés que cadascú cerca. No hi ha sort si no hi ha una actitud positiva davant de les situacions quotidianes de la vida. Sempre potencio les coses positives per damunt de les negatives. Tot i que científicament hi ha indicis de que hi han situacions que ajuden o condicionen els resultats d’un esforç, jo prefereixo auto-motivar-me positivament i esforçar-me.
7. Quin és el valor social que aporta la teva idea o projecte?
L’empresa que vaig co-fundar basa la seva visió empresarial en oferir clares avantatges al consumidor final del servei o producte. Ara mateix, tenim clares avantatges amb el nostre canal de màrqueting i vendes en temps real Open Social WiFi:
1. Reduïm el cost d’accés a Internet a cero pel consumidor final. En països amb economies emergents aquesta avantatge, redunda en la reducció de la bretxa digital d’accés a l’informació.
2. Convertim el cost d’implantació i manteniment de una xarxa WiFi en una font d’ingressos pels gestors de espais públics i privats.
3. El consumidor es beneficia doblement per les ofertes de ‘descomptes radicals’ del canal.