Informació valuosa, informació agregada

Ara ha sortit la segona part d’una película que va marcar una època, “Wall Street”. Dins d’una sèrie de valors negatius que es van transmatre a tota una generació de joves influenciables pel món de la borsa, entre tots aquells valors hi ha un que salvaria. Gordon Gekko, un tauró financer de Wall Street, s’enfada amb el seu jove sùbdit  quan aquest el traeix davant de la Comissió del Mercat de Valors. Gekko li diu, “jo t’ho vaig ensenyar tot, el valor de la informació”.

A Girona fa deu anys que tenim a en Quim i el seu equip treballant per donar valor a la informació. Empreses com iMente o Anpro21 recullen, seleccionen, analitzen, agrupen i entreguen als seus clients un paquets valuosos d’informació, que es troba dispersa i inconnexa per tota la xarxa internet.

Vivim una època de sobresaturació de dades, la innovació en el món de la informàtica i telecomunicacions ha generat un greu problema en la gestió de la informació, que en un 80% pertany a:

1. L’ÚS ABUSIU DEL CORREU ELECTRÒNIC…qui pot treballar quan rep més de 10 o 20 correus electrònics al dia, amb les gestions que cada un d’ells pot comportar, i els arxius adjunts que hem de guardar i modificar. Organitzar l’agenda setmanal pot arribar a ser més difícil que fer un sodoku.

2. LA PLAGA de la ofimàtica…quants milers de fitxers Word, Excel, Powerpoint, etc s’emmagatzemen en els nostres servidors i ordinadors?, el control de versions es fa difícil, i la informació s’escapa constantment entre tants usuaris i enviaments per correu electrònic.

Dona la sensació que cada dia estem reinventant la roda, quan de fet molta informació està disponible a la xarxa. Si necessites fer una presentació de vendes, orientada a millorar els resultats comercials…busca al Google: aumentar ventas filetype:ppt

Publicat dins de productivitat | Etiquetat com a | Comentaris tancats a Informació valuosa, informació agregada

Open Social Wifi: accés universal a internet amb viabilitat comercial

En Gustavo González Sánchez és l’emprenedor al capdavant de OPEN SOCIAL WIFI

Descripció del projecte: subministrament d’accés gratuït a internet a particulars amb prestacions afegides per a les empreses que s’hi anuncien i ofereixen cupons descompte, promocions exclusives, etc. Parteixen del precepte de l’accés gratuït i universal a internet per a tothom. Tenen la seu a Barcelona i Los Ángeles.

1. Defineix el teu negoci en 90 segons

Donem serveis d’accés gratuït a Internet a usuaris i consumidors finals mitjançant xarxes sense fils auto-organitzades. La nostra solució és un canal de màrqueting i vendes en temps real que converteix el cost d’una xarxa WiFi en una font d’ingressos. Això permet als propietaris de negocis, administradors de centres comercials, administradors de palaus de congressos i fires d’exposició, administradors d’hotels i restaurants, propietaris de càmpings, i en general, a les persones que administren un espai públic o privat fer que l’infraestructura de xarxa WiFi dels seus espais es converteix en una oportunitat per donar valor afegit als seus consumidors o usuaris finals mitjançant ofertes radicals de descomptes en comerços locals.

2. Quina era la teva trajectòria professional abans d’emprendre?

Molt abans d’obtenir qualsevol títol, la meva família em va donar l’oportunitat d’aprendre a l’entorn de la seva empresa tots els processos del negoci. Així vaig iniciar-me al món de l’informàtica i vaig co-desenvolupar el sistema de software administratiu i comercial de l’empresa Industrias Alimenticias Mimesa S.A. Vaig obtenir el títol d’Enginyeria Informàtica a la Universidad Industrial de Santander (Santander, Colòmbia) a l’any 1999 i dos anys després vaig fer una Especialització en Telecomunicacions (amb una intensitat horària similar als màsters europeus actuals). Aquesta formació em va permetre profunditzar en el sector de la VoIP i just a l’any 2000 vaig fundar junt amb tres socis més TIT E.U (Tecnología de Información y Telecomunicaciones E.U), una empresa especialitzada en l’explotació de dispositius hardware que converteixen la senyal analògica de un telèfon convencional en una senyal digital que permet la transmissió de veu com si fossin dades. A aquella època parlar de “VoIP empotrada o Embedded VoIP” era una mica arriscat a Sud-américa perque la massa crítica d’empreses amb interessos sobre la telefonia tradicional era bastant ‘agressiva’. Ara mateix la VoIP s’ha desplegat a tot el món, i la nostra empresa compte amb una base molt important de clients empresarials i consumidors finals gràcies a un model de negoci que afavoreix al consumidor final amb preus molt per sota de qualsevol operador de telefonia tradicional.

Aquest esperit emprenedor, em va obrir les portes a la Universitat de Girona, on em van convidar a fer un Doctorat en Tecnologies de l’Informació. Al 2003 vaig obtenir el Diploma d’Estudis Avançats. Al mateix temps que feia recerca, vaig col·laborar en projectes amb empreses d’Internet i Spin-offs de la UdG durant el 2004 i fins al 2006. Al 2005 vaig ser contractat per la UdG com responsable científic de les propostes de projectes europeus del sisè i setè programa marc de recerca de la unió europea. Vaig tenir l’oportunitat de col.laborar en dos propostes que van ser co-finançades, una al FP6 anomenada ONE (Open Negotiation Environments) i una altre al FP7 anomenada PROTAGE (Preservation Organizations using Tools in Agent Environments). Al 2005 vaig treballar amb el Institut de Recherche en Informatique de Tolouse (França) i al 2006 vaig continuar aquell treball com investigador convidat al Fraunhofer FIT (Fraunhoufer Institute for Applied Information Technologies) a Bonn, Alemanya.

Des de l’any 2007 treballo a l’empresa Mediapro del grup Imagina Audiovisual com investigador científic. Vaig acceptar el repte que suposava aplicar la meva recerca de modelat de l’usuari en entorns oberts, a un departament de recent creació i a un sector de l’industria on els móns d’Internet i de la TV estan clarament convergint. Particularment, em focalitzo en sistemes d’Internet on el feedback de l’usuari ve donat de manera implícita i no explícita, com seria el cas de fer un ‘zapping’ a la TV de la teva casa sense especificar si t’agrada o no t’agrada el que estàs veient.

Actualment, els meus interessos de recerca passen per el modelat emocional de l’usuari en aquests entorns, la publicitat computacional, l’estudi de les xarxes socials mitjançant mètriques formalitzades matemàticament i els sistemes de recomanació empotrats en temps real.

3. Quin és el teu motiu principal per ser emprenedor/a?

La meva permanent motivació ve donada per la satisfacció personal de descobrir, crear i articular processos que es puguin convertir en un producte o servei que donin al consumidor final clares avantatges socials (econòmiques, de compartir coneixement, de comunicació, de reducció de la bretxa digital, etc) comparats amb els sistemes de empreses molt tradicionals. A més de la satisfacció personal purament científic-tècnica em motiva molt crear sistemes que tenen com target les poblacions amb rendes baixes i amb poc o cap coneixement de les noves tecnologies.

4. Què has aconseguit fins ara i què et falta per aconseguir?

Crec que la satisfacció personal de crear dues empreses que són un servei que ha nascut de la motivació que parlava anteriorment és, en si mateix, una fita molt important per mi. Mai he deixat aquesta manera d’entendre un servei o un producte i per tant em sento molt satisfet de la feina feta.

Què em queda per aconseguir? Moltes coses, entre altres, mantenir aquest esperit i aquesta filosofia a tots aquells que treballen dia a dia amb nosaltres en el perfeccionament dels serveis i productes que oferim.

A més ens queda aprendre molt i molt en un sector com el d’Internet que està en permanent evolució i canvi.

5. Què fas per mantenir la moral i continuar perseverant en els moments baixos?

Sempre he cregut que una època de canvis és molt important per fer repensar a la gent. Afortunadament he viscut diversos moments baixos tant a nivell personal, professional i empresarial, tant de llarga com de curta durada, i m’han donat més fortalesa que mai per crear iniciatives.

La necessitat fa que la gent hi pensi alternatives a situacions que mai s’hi havia plantejat pel fet d’estar acostumats a un estat de relativa ‘comoditat’.

He arribat a crear una disciplina que em permetre pensar com si sempre visqués en una permanent època de canvi i ajustos. Aquest és el meu mètode.

6. Fins a quin punt la sort és important?, de quina forma l’atraus?

Per mi la sort és un procés  que cadascú cerca. No hi ha sort si no hi ha una actitud positiva davant de les situacions quotidianes de la vida. Sempre potencio les coses positives per damunt de les negatives. Tot i que científicament hi ha indicis de que hi han situacions que ajuden o condicionen els resultats d’un esforç, jo prefereixo auto-motivar-me positivament i esforçar-me.

7. Quin és el valor social que aporta la teva idea o projecte?

L’empresa que vaig co-fundar basa la seva visió empresarial en oferir clares avantatges al consumidor final del servei o producte. Ara mateix, tenim clares avantatges amb el nostre canal de màrqueting i vendes en temps real Open Social WiFi:

1. Reduïm el cost d’accés a Internet a cero pel consumidor final. En països amb economies emergents aquesta avantatge, redunda en la reducció de la bretxa digital d’accés a l’informació.

2. Convertim el cost d’implantació i manteniment de una xarxa WiFi en una font d’ingressos pels gestors de espais públics i privats.

3. El consumidor es beneficia doblement per les ofertes de ‘descomptes radicals’ del canal.

Publicat dins de Entrevistes | Etiquetat com a | Comentaris tancats a Open Social Wifi: accés universal a internet amb viabilitat comercial

Avui inaugura el primer viver privat d’emprenedoria a Girona

Fa uns mesos que l’Alex Barceló (emprenedor i director a Solventa6 SLP) i el seu equip treballa intensament per definir el que avui ja és una realitat, el Viver d’Emprenedoria La Maret. Situats al C/ Sant Roc 2, de Salt, ben al costat de la ciutat de Girona, de l’Espai Gironès, de l’autopista AP7 i l’aeroport.

Avui a les 18.30h s’inaugura el viver, amb més de 40 persones confirmades, entre elles persones emprenedores, els promotors privats del projecte i col·laboradors que hi aporten recursos i/o coneixement expert en emprenedoria, gestió d’empreses, noves tecnologies, màrqueting i comunicació. Destaca un aspecte: els projectes que treballaran dins del viver disposaran d’assessorament personalitzat per part de Fundació Plataforma Educativa, en un àrea d’alt valor afegit com és la Responsabilitat Social Corporativa, un interessant camí per generar un valor tangible per la societat.

La inauguració comptarà també amb la participació de la Iolanda Pineda (Alcadesa de Salt) i l’equip de la Oficina de Promoció Econòmica (OPE Salt).

Com a director del viver us convido a la participar-hi, serà un entorn obert i molt agradable per compartir experiències, idees i potencials acords.

Podeu confirmar assistència a: [email protected]

T’hi esperem!

Publicat dins de Emprenedoria | Etiquetat com a | Comentaris tancats a Avui inaugura el primer viver privat d’emprenedoria a Girona

El poder del somriure

Creus que ets el que penses?, si penses en positiu atraus persones, situacions i oportunitats que t’ajudaran en el teu camí? o tot és una qüestió de sort?. L’emprenedor/a ha de tenir molta resistència mental, emocional i física…i un somriure ajuda a canalitzar les emocions que el dia a dia li genera.

Steve Jobs deia que la vida ens regala situacions inexplicables, quan dos punts que semblen desconnectats, en el futur poden connectar-se. El vídeo es diu “Validation” (Validació, d’un ticket d’aparcament), està en anglès, i segur que igualment podeu seguir-lo en els gestos i situacions…el poder del somriure!.

Publicat dins de Emprenedoria | Etiquetat com a | Comentaris tancats a El poder del somriure

Economia en negre, emprenedoria en negre

L’emprenedoria i l’economia en negre no són massa compatibles a mig termini. Està bé quan comences a rodar el camí, els primes mesos pots provar el teu model de negoci, aproximar-te als primers clients, a jornada parcial quan ho combines amb una feina a jornada completa per compte aliena.

Però arriba un moment (més abans que després), que vols treure el cap, sortir, donar-te a conèixer, trobar clients interessants. I el teu projecte ho demana a crits: VULL CRÈIXER!. I necessites fer-te visible, registrar-te, donar-te d’alta com autònom, constituir una societat, signar contractes i acords per desenvolupar tecnologies.

A Espanya i Catalunya l’economia en negre hauria de pertànyer a una altra època, de guerres i misèria, quan on el fet de pagar impostos no entrava en el cap ni en la butxaca de la classe mitja-baixa catalana. On l’important era sobreviure cada dia.

Segons les estadístiques oficials (fiables?…com ho fan per calcular-ho?), l’economia en negre a Espanya és del 22,2%, quan la mitjana de la UE-15 és del 13%.

En aquest context també es parla de que el VAB (valor afegit brut) del país és negatiu . I l’atur al 17,7% a Catalunya. Podriem concloure de que no estem en paràmetres tan negatius com es transmet, però sí que s’ha precaritzat el teixit empresarial i el mercat laboral.

Davant d’aquest repte, els emprenedors tenim oportunitats molt interessants vinculades a resoldre problemes socials i cobrir les necessitats de compra de productes i serveis de la població més empobrida, la gran classe mitja que ara ja no arriba a final de mes però vol continuar vivint i comprant.

Publicat dins de Emprenedoria | Comentaris tancats a Economia en negre, emprenedoria en negre

Cuspidis: la comunitat de “muntanyerus”

Isabel Mas Bosch és l’emprenedora al capdavant del projecte Cuspidis.es

1. Defineix el teu negoci en 90 segons

Cuspidis és una xarxa social de persones aficcionades a la muntanya i a la natura. És una plataforma online on pots compartir continguts i experiències sota la temàtica del muntanyisme. Pots fer propostes de sortides, i la gent es pot apuntar, pot anar lligada o no a una ruta preestablerta. D’àmbit català com a primer pas cap al mercat espanyol i l’internacional, un objectiu a mig termini és el mercat de llatinoamèrica, allà on hi hagi passió per la muntanya. En marxa des de febrer 2010, actualment registrem 130.000 pàgines vistes mensuals, uns 2.500 usuaris registrats.

2. Quin era la teva trajectòria professional abans d’emprendre?

Vaig estudiar Turisme a la UdG, vaig tenir diverses experiències en turisme online amb Eoland.com, Escapade. He treballat en departaments de màrqueting i en consultoria independent.

3. Quin és el teu motiu principal per ser emprenedora?

Va sorgir l’oportunitat quan a finals de 2008 l’empresa on treballava em va proposar una reducció de jornada laboral. Va ser un moment de reorientació professional, vaig aprofitar per formar-me i per fer realitat Cuspidis.es, com a suma de dos grans aspectes de la meva vida: el màrqueting i el muntanyisme.

4. Què has aconseguit fins ara i què et falta per aconseguir?

La plataforma tecnològica està força acabada, falta arrodonir-la amb aspectes avançats en relació a Facebook, versions per smartphones (mobilitat i muntanyisme són inseparables!) i la part d’explotació i gestió de la publicitat online.

A nivell de Catalunya hi ha unes 10 activitats setmanals que les dinamitzen i organitzen grups consolidats d’usuaris. En els propers mesos donarem una nova empenta per continuar dinamitzant la comunitat catalana. La mitjana d’edat dels usuaris està baixant progressivament degut a que estem comunicant-nos a través de Tuenti. El següent pas: dinamitzar la comunitat a nivell espanyol.

El model de negoci evoluciona segons l’estratègia marcada d’obtenir el ingressos per:

1. publicitat destacada

2. intermediació (sistema d’afiliació)

3. promocions especials per usuaris de la comunitat (descomptes per grups de Cuspidis)

5. Què fas per mantenir la motivació i continuar perseverant en els moments baixos?

Quan estic de baixada, no actuo ni prenc decisions precipitades, deixo passar el moment dolent i demà serà un altre dia.

Gràcies als moments dolents te n’ adones de que ha passat per davant una oportunitat, i et replanteges el projecte en positiu.

6. Fins a quin punt la sort és important?, de quina forma l’atraus?

Sí que hi crec en la sort, et cau de l’arbre i l’agafes. Però són coses petites que et donen pistes o ajudes per continuar; l’important és treballar-ho, aprofitar aquestes oportunitats.

7. Quin és el valor social que aporta la teva idea o projecte?

Cuspides.es és un punt de trobada on establir relacions personals, professionals, socials en general.

Dona veu a tothom que estima la natura i el muntanyisme, sense excepcions.

Publicat dins de Entrevistes | Etiquetat com a | Comentaris tancats a Cuspidis: la comunitat de “muntanyerus”

La zona còmoda ara és incòmoda

Publicat dins de Emprenedoria | Etiquetat com a | Comentaris tancats a La zona còmoda ara és incòmoda

Firatop: El Portal d’esdeveniments

Tere Vilà és l’emprenedora al capdavant de Firatop.com

1. Defineix el teu negoci en 90 segons

Firatop és un portal d’informació d’esdeveniments en format vertical, d’abast espanyol. Ens diferencia la gran quantitat d’informació útil que gestionem per la recerca de tot tipus d’esdeveniment públics i privats. Per exemple, congressos professionals, jornades empresarials o fires mercats, tot un ampli ventall de possibilitats pels usuaris del portal.

2. Quin era la teva trajectòria professional abans d’emprendre?

Sóc MBA i diplomada en Turisme per la Universitat UdG. Tinc 10 anys d’experiència professional en gestió associativa i organització d’esdeveminents, per exemple de la fira Vadenens.com, dedicada la promoció comercial de serveis i equipaments infantils. Tanmateix tinc gran experiència en la planificació i promoció de portals turístics. D’aquí va sorgir la idea al setembre de 2007 de crear Firatop.com, com a portal que reunís la major oferta possible d’informació d’esdeveniments.

3. Quin és el teu motiu principal per ser emprenedora?

Crec en el meu projecte. Va sorgir una idea fruit de l’experiència i els contactes professionals que tenia, després d’analitzar-la juntament amb altres professionals i amics, que van veure-la molt interessant. Posteriorment vaig madurar la idea a través d’entitats gironines com CPAC, Trampolí Tecnològic i Direcció del MBA de la UdG, per tal de consolidar la idea i iniciar la següent fase, el pla de negoci.

4. Què has aconseguit fins ara i què et falta per aconseguir?

Hem aconseguit construïr una base de dades homogènea d’informació sobre esdeveniments, que fins aquell moment estava dispersa a la xarxa o fins i tot no existia en format digital, només en paper a butlletins sectorials i associatius. Ha estat una feina difícil i molt costosa, però sabiem que era el primer pas imprescindible tirar endavant el nostre projecte, i atraure una massa crítica i creixent d’usuaris. Actualment disposem de 3.450 registres d’esdeveniments a nivell espanyol.

Som ambiciosos, el nostre estudi del mercat ens dona una xifra de 18.000 esdeveniments que es celebren anualment a Espanya. Ara estem en fase de fer crèixer i expandir exponencialment el portal mitjançant acords amb altres portals i socis estratègics. Us anirem informant!.

5. Què fas per mantenir la motivació i continuar perseverant en els moments baixos?

En primer lloc, creure fermament en el projecte. Has de ser constant en el ritme de treball i tenir esperit crític per millorar contínuament allò que no funciona o podria funcionar més bé. Durant la vida del projecte has de renunciar o canviar la prioritat a alguns aspectes personals, és dur però gràcies a la persones que t’envolten ho superes i continues endavant.

Externament, és important cercar aquelles aliances amb altres empreses o emprenedors que t’aportin nou coneixement, que creguin en el projecte i s’hi vulguin involucrar amb recursos propis. Creiem totalment en el win-to-win, tots hi guanyem si treballem plegats per un mateix objectiu.

6. Fins a quin punt la sort és important?, de quina forma l’atraus?

Has treballar la sort cada dia. La dedicació i la constància són la meva sort.

7. Quin és el valor social que aporta la teva idea o projecte?

Estem dissenyant i treballant molt acuradament l’accessibilitat del nostre portal per fer-ho navegable a persones amb discapacitat visual.

Tota la informació que hem recollit sobre esdeveniments està a l’abast de persones amb discapacitat física que els hi costa sortir de casa, la nostra informació ens consta que és un element motivador per assistir a esdeveniments.

Publicat dins de Entrevistes | Etiquetat com a | Comentaris tancats a Firatop: El Portal d’esdeveniments

Interessant binomi: microcrèdit + pla d’empresa supervisat

Cada dia veiem més notícies (reals i positives) sobre l’emprenedoria. Avui hem vist publicada la notícia d’un acord entre Microbank de La Caixa i l’IMPO (Institut Municipal de Promoció de l’Ocupació (Ajuntament de Badalona).

Mitjançant la supervisió i gestió de l’IMPO, al voltant d’uns 100 projectes/emprenedors rebran un microcrèdit d’una mitjana de 10.000 euros per posar en marxa, ampliar o consolidar el seu negoci.

Segons la font, “el criteri per a la seva concessió serà la ‘confiança’ en la persona que sol·licita el préstec i la viabilitat del projecte. No caldrà, per tant, tenir garanties ni avals per aspirar a rebre’l.”

La pregunta ara és?: són suficients 10.000 euros per engegar, ampliar o consolidar un negoci?.

Per experiència pròpia (estic en fase de creixement de AnimusCRM.com), en lloc d’un crèdit tou prefereixo el seu equivalent en recursos a preu de cost, i que m’ho descomptin cada mes:

  • disposar d’unes oficines de primera línia a un preu assequible en un viver d’emprenedoria
  • serveis d’assessorament d’empresa (inclosos en el viver)
  • serveis de màrqueting i comunicació
  • serveis de selecció de personal especialitzats en el meu sector (tecnologies)
  • serveis de coaching per motivar-me en el camí de l’emprenedoria
  • serveis de prospecció comercial i acords estratègics
….el resultat que obtindria seria molt millor: clients, vendes, autosostenibilitat del projecte, viabilitat.
Què més podem incloure en aquests 10.000 euros?, digues la teva.
Publicat dins de Emprenedoria | Etiquetat com a | Comentaris tancats a Interessant binomi: microcrèdit + pla d’empresa supervisat

A Girona volem aprendre a viure positivament l’emprenedoria

Més del 90% dels joves de menys de 18 anys no saben que és un “emprenedor”. Avui professionals i entitats de Girona proposen que l’assignatura de “Tecnologia” sigui obligatòria a 4t d’ESO. Què us semblaria signar un manifest a favor de la inclusió d’una assignatura obligatòria anomenada “Emprenedoria”?.

L’ou o la gallina. Els emprenedors es fan o hi neixen. Però ara més que mai com a societat hem de recolzar a les persones que tenen una idea de negoci viable, i transmeten optimisme pel futur, invertint els seus recursos (temps, diners, equipament, oficines, etc) i els recursos aliens (inversors, diners familiars i d’amics, etc) per demostrar-se a sí mateixos que poden aconseguir-ho.

Al final la veritable emprenedoria és un repte personal per avançar i descobrir nous horitzons. No parlem de tenir més diners, ni de tenir un cotxe més car. No parlem de muntar un negoci poc transparent i cojuntural.

Puc imaginar-me un grup de joves de 16-18 anys compartint casos d’èxit amb una persona emprenedora (no un professor teòric), que els hi dona motivació i orientació professional cap a l’emprenedoria.

Els centres de formació estan fent una tasca molt important difonent el coneixement sobre comptabilitat, dret, màrqueting, ofimàtica i de com fer un pressupost de tresoreria. Aquest informació ja és a l’abast de moltes persones que estan a l’atur. Però saber vèncer les pors, detectar oportunitats i automotivar-se per emprendre, és el tros del camí a recòrrer actualment.

Publicat dins de Emprenedoria | Etiquetat com a | Comentaris tancats a A Girona volem aprendre a viure positivament l’emprenedoria