Les grans companyies de serveis públics i de consum atenen els seus clients catalans des de call-centers ubicats a l’Espanya profunda (en el millor dels casos) o a Sudamèrica. El resultat és un servei penós que maltracta els usuaris.
De cada 10 trucades que rebo d’aquestes empreses, 9 em pregunten si sóc “la senyora Yerma (de vegades també demanen per la Gema)”. I el fer de viure al carrer Migdia m’obliga a lletrejar-lo pausadament (EME-I-HE-DE-I-A) si vull que m’entenguin.
La pràctica de deslocalitzar els call-centers és molt estesa arreu, especialment als Estats Units, que durant anys s’han beneficiat dels salaris insignificants de l’Índia, on a més a més troben treballadors qualificats i amb idioma anglès de nivell nadiu.
Tanmateix, no tot són flors i violes. Tot i no tenir els problemes que patim aquí (ser atesos en una llengua que no és la pròpia), les dificultats derivades de les distàncies i el desconeixement de noms i llocs també resulten en un servei deficient. Les reclamacions dels usuaris no fan més que augmentar i les companyies han començat a fer marxa enrere.
Fa pocs dies Delta Airlines anuncià el tancament dels seus call-centers a l’Índia i la reobertura dels centres dels EUA. No només del empreses fan ús i abús d’aquestes pràctiques. El govern de l’Estat de Florida també ha renunciat a derivar les trucades dels ciutadans a call-centers indis, excepte per resoldre congestions puntuals.
No tot és qüestió de estalvis, per a les empreses, com s’ha demostrat ara amb l’assignació de l’Audi Q3 a la planta de Martorell, amb personal molt qualificat i amb una indústria auxiliar molt potent, a pesar de l’existència d’altres opcions més avantatjoses des del punt de vista dels estalvis salarials, especialment a Europa de l’Est.
Reconec que no sóc dels militants que demanen i esperen 10 minuts en línia fins que els atenen en català, però sí que davant de qualsevol trucada en castellà d’una empresa de serveis, responc invariablement que “prefiero ser atendido en catalán. Por favor tome nota i comuníquelo a su supervisor”, i tot seguit m’acomiado amablement i tallo la comunicació. Sóc tan beneit que estic convençut que cada vegada serem més, els que ho fem, i acabarem forçant les empreses a obrir call-centers a Catalunya.
Publicat a General | Etiquetes Economia, idiomes, Internacional, rucades | Comentaris tancats a La llengua dels clients