El Punt El Punt https://blogs.elpunt.cat/sensepresses
Articles
Comentaris

Caramel

Darrera aquest Caramel que ens arriba del Líban de la mà de Nadine Labaki, no només us quedarà el sabor dolç i fresc d’una llaminadura. També hi trobareu notes amargues d’unes dones que comparteixen els seus problemes de parella, de religió i de prejudici social al voltant de pintes i assecadors de la seva perruqueria de Beirut.

Una visió actualitzada i certament nostàlgica de la societat libanesa que, com d’altres pel.lícules foranes, ens confirma novament que els problemes i joies de les persones són universals, sigui on sigui on visquin les seves vides.

Nadine Labaki, a banda d’una correcte interpretació i tenir una mirada preciosa, ha escrit i dirigit una bona pel.lícula. Fresca, amable i ben feta.

Molt recomanable.

Hard Candy

Quan veus una pel.lícula com Hard Candy on una noieta adolescent raona i es comporta com Hayley, com a pare, comences a tremolar…

…i és que Ellen Page (més tard l’hem vista a Juno), amb la seva cara d’àngel i aparença infantil, fa una interpretació sensacional i ens regala Hayley : un personatge d’una adolescent molt especial : per una part, prodigi d’enteniment i intel.ligència i, per l’altra, el més crua, freda i calculadora que us pogueu imaginar.

El ritme i el clima angoixant que aconsegueix el seu director – David Slade- amb aquest film guanyador el 2005 del Festival de Cinema de Sitges, segur que no us deixarà indiferents.

No dic res més. No vull desvetllar-vos res als qui no l’hagueu vist i us vingui de gust descobrir-la. La resta, deixeu algun comentari. M’agradaria molt conèixer la vostra opinió.

Això sí, a tots plegats, us recomano que mentres, no xatejeu amb segons qui…

Sempre he pensat que el primer que se li pot demanar a un film és un bon títol i un bon cartell. Tot i que això darrer (un simple fons blanc amb lletres vermelles) és del més simple que podem trobar, la primera premisa sí que trobo que és d’allò més encertada.

A Before the devil knows you’re dead, el veterà director Sidney Lumet, acostumat a combinar èxits i fracassos durant tota la seva trajectòria, ens ofereix una de les millors direccions d’actors que he vist en força temps. Amb un guió de thriller modernitzat (són interessants els avançaments i retrocessos en el temps vistos des dels diferents punts de vista dels personatges), i un ritme narratiu in crescendo, aconsegueix transmetre tot un mostrari de les baixes i més miserables febleses de què som capaços l’espècie humana. I tot, fent que l’espectador vagi descobrint el procés psicològic que pateix cada personatge a mida que el film avança, arribant a un punt en què quasi es pot comprendre (no dic justificar) el perquè dels seus comportaments i actes.

El casting és prou bo : Philip Seymour Hoffman (Magnolia, Truman Capote) que cada cop es va consolidant més com un dels millors actors dramàtics americans actuals, comparteix cartell amb l’incombustible Albert Finney i Ethan Hawke que, tot i tenir un bon paper adient per poder lluir-s’hi, compleix, però no acaba de convèncer.

Us la recomano. És una bona pel.lícula d’un bon director, sovint oblidat.

De latir mi corazón se ha parado. Un altre film on la música és el component redemptor de la vida dels seus personatges.

Una bona pel.lícula on la sensibilitat necessària per a la interpretació pot capgirar l’actitud d’una persona envers la vida. Un clar exemple de com un amoral i detestable noi dedicat a les més baixes activitats especulatives immobiliàries, pot aconseguir redimir-se i reorientar el seu destí gràcies a Bach.

El més destacable d’aquest film francès presentat a la Berlinale del 2005, és el seu actor protagonista Romain Duris. Fa una interpretació molt bona i matisada, aconseguint transmetre la dualitat violenta i alhora sensible del seu personatge.

El guió m’ha recordat molt Quatre minuts i El silenci abans de Bach totes dues comentades aquí al SensePresses fa pocs dies, i també amb la música com a eix de les seves històries.

Recomanable.

Un funeral de muerte

M’encanta l’humor anglès.

La barreja de flema i tradició amb les situacions més absurdes i sovint escatològiques, la seva moral victoriana envers el sexe i, sobretot, el poc que els costa riure’s d’ells mateixos, són el que més m’agrada de les comèdies britàniques.

Sèries de televisió com Fawlty Towers, Some mothers do ‘ave ‘em (n’hi ha que neixen estrellats), The Black Adder(L’escurçó negre), Monty Python Flying Circus, The young ones(Els joves), Yes, Prime Minister, i moltes altres en són exemples que segur molts de vosaltres recordareu.


Però els darrers anys, aquesta tradició de l’humor britànic sembla que ha minvat bastant, i això també ha afectat força al cinema anglès. Les comèdies angleses es succeeixen, però el nivell de qualitat de l’humor anglès ha disminuït bastant.

Un exemple és Un funeral de muerte. Una pel.lícula del 2007 on un seguit de situacions ridícules al voltant d’un funeral formen el marc per intentar divertir-nos. No és que el film sigui un fracàs absolut. No. En alguns moments aconseguirà fer-vos riure, o almenys, somriure, però sense arribar als meravellosos dobles sentits i genials diàlegs marca del país que abans he esmentat.

Hi trobareu un bon reguitzell d’actors i actrius anglesos (normalment secundaris a pel.lícules americanes), una bona banda sonora (està bé el tema central “Love our time today”) i poca cosa més. Això sí, recomanable per dies on estigueu baixos de moral o especialment lents d’enteniment. Les vostres neurones us agrairan el descans…

Quatre minuts

El plaer dels trossets de vida de 100 minuts.

Una de les coses que més m’agrada de veure pel.lícules és compartir-les amb els amics. Si les han vist, passar una bona estona comentant-les plegats i si no, recomanar-les tot esperant que les vegin i que els agradin tant com a mi. Quan el cas és a l’inrevés, quan és a mi a qui li han recomanat un bon film, el plaer és encara més gran : per la coincidència d’aficions i per la possibilitat de gaudir d’un present desconegut.

L’amic blocaire Josep Duran, a l’Estació de França, em recomanava ja fa algunes setmanes aquesta magnífica pel.lícula alemanya del 2006, Quatre minuts, i li agraeixo profundament el regal. Gràcies Josep.

És una bona història. Millor dit : un mosaic de diferents vides, de personatges extrems i torturats que s’interrelacionen entre sí, tot cercant sense adonar-se’n sentit a les seves vides. Kruger i Jenny comparteixen aquesta cerca del sentit de la vida. L’una de forma violenta i agressiva, fruit de la seva genialitat i l’altra, melancòlica i plena d’amargor, lliurant la major part dels seus anys a l’art, evocant un amor que ja no tornarà. Totes dues, cerquen aquests quatre minuts. Aquests instants efímers que poden marcar una vida, i que tot i ésser fugissers, poden ser essencials i dotar de significat la resta de la nostra existència.

Qui vulgui acceptar la proposta, ja ho sap. Li recomano gaudir d’aquest trosset de 113 minuts per compartir amb uns personatges la seva cerca i el seu record de només quatre.

Lars i la realitat

Qui pot dir amb precisió què és i què no és real ?

Què és més important, la veritat absoluta o el concepte o la percepció d’aquesta que en poguem tenir cadascun de nosaltres ?

Són alguns sentiments més certs o menys reals que d’altres ?

El Lars es fa un món a mida. A partir d’un dolor profund, construeix una realitat diferent a la de la resta de gent del seu poble, però no per diferent menys real. La tendra estimació dels seus vilatans, en un principi compassiva, s’anirà transformant en comprensió fins arribar al punt de compartir junts la mateixa realitat i aprendre plegats que la realitat no és un absolut. És tot allò que nosaltres mateixos fem real, allò a què nosaltres donem valor. Tal i com fa Lars amb Bianca.

Totes aquestes preguntes me les he fet veient Lars and the real girl. Una altra d’aquestes pel.lícules indies (o amb aires d’independents) que darrerament sovintegen i que poden agradar més o menys, però que no deixen indiferent ningú.

Ryan Gosling en una molt bona interpretació dóna vida a Lars i, juntament amb Emily Mortimer, Paul Schneider (recordeu els germans rics de Match Point ?) i Patricia Clarkson (no us la perdeu a The Station agent) es completa un equip d’actors que fan una bona feina i ens regalen aquest bonic conte.

No deixeu passar aquesta pel.lícula. És bona, diverteix i fa pensar. Què més es pot demanar ?

www.sensepresses.com

Aquest blog es fa major d’edat i s’ha emancipat.

A partir d’ara, té domini propi i el trobareu a www.sensepresses.com

Per molts anys, SensePresses !

L'Apartament

Després de “Ningú no és perfecte” (Some like it hot, 1959), Billy Wilder ja s’havia desfogat de les seves ganes de comèdia esbojarrada amb diàlegs i acudits bruts i proposava “L’Apartament”: una comèdia dramàtica on l’humor i la ironia seguien essent els seus emblemes però aquest cop al servei d’una profunda crítica a la societat empresarial americana del moment.

Ja a les primeres seqüències del film, se’ns presenta la colossal asseguradora on treballa Baxter com una màquina opressora i generadora d’una forta jerarquització on l’individu només té valor pel càrrec que representa a l’organització i on, un solitari i gris oficinista únicament serveix pels favors que pugui oferir als seus superiors, en aquest cas les claus del seu apartament. Aquesta visió omnipotent de les empreses sobre els treballadors i de les diferents relacions laborals que això generava, fou un dels temes dels últims anys 50 als EEUU, especialment a les grans ciutats com New York. L’altre gran tema que ens proposa el film és el de l’adulteri vist com una pràctica habitual que, lluny de ser vergonyosa, és tractada pels personatges com un símbol diferenciador de l’estatus o jerarquia aconseguida i justificant el seu masclisme. (En boca de la mateixa Kubelik (Shirley MacLaine) : “ Si t’enamores d’un casat, no et posis rimmel”).

Des del punt de vista artístic, novament el treball de dos grans genis com el Wilder i Iz Diamond, donava un guió meravellós, ple de diàlegs enginyosos i amb un tractament dels personatges ric i matisat. L’ús de diversos símbols que es poden veure al film (mirall trencat, un espaguetti a la raqueta, espray nasal,…), esdevenen metàfores sensacionals que ajuden a definir de forma elegant els caràcters de Baxter i Kubelik.

Les interpretacions de Jack Lemmon i Shirley MacLaine són magnífiques. Amb aquest paper, Lemmon construia definitivament la seva imatge d’actor especialitzat en personatges perdedors i patètics però alhora entranyables i tendres i es convertia en un dels actors fetitxe (i gran amic) de Wilder. Per la seva banda, la jove MacLaine, esdevenia definitivament una estrella de Hollywood i consolidava així el seu caché després dels seus darrers papers (especialment a “Com un torrent” (Some came running) de Minnelli).

La fotografia de la pel.lícula també és destacable. El fantàstic tractament del b/n a càrrec de Josep LaShelle (autor també de Laura, d’Otto Preminger) i algunes de les escenes, com la de la immensa sala d’oficines i els efectes de l’espray nasal de Baxter, seran sempre recordades a la història del cinema.

Una magnífica pel.lícula, i tal com deia el gran Alfred Hitchcock : “el cinema es pot resumir en dues paraules : Billy Wilder”.

… i si en teniu ganes, aquest dijous 15 de maig a les 20:30h a l’espai de CinemaFòrum de la Biblioteca de Salt la projectem. Us hi esperem !

Qui diu que la televisió no és interessant i divertida ?

Sovint ens queixem dels continguts que s’emeten per TV, però moltes vegades del que ens hauríem de queixar és de la nostra mandra a l’hora de seleccionar. Per què de bons programes n’hi ha. A hores potser que treuen la son (ben cert), però n’hi ha.

Quèquicom n’és un bon exemple.

De la mà d’un equip de gent fantàstica, ens mostra d’una manera molt didàctica tots aquells conceptes científics aplicats a la nostra vida quotidiana, d’una manera tan simple i amena que fa que et vinguin ganes d’anar corrent a experimentar tu mateix o convertir casa teva en una llar ecològica. (exemple : Els límits de la ciència ).

Des d’aquí al SensePresses, gràcies per la vostra feina. A casa no ens perdem cap dels vostres programes !

« Articles més nous - Articles més antics »