El Punt El Punt https://blogs.elpunt.cat/josepmartinoy

[youtube]hvOpGpZnYU0[/youtube]

El consorci Airbus es va crear el 1970 per les companyies francesa Aeroespatiale i l’alemanya Deutsche Aerospace. Un any més tard s’hi va afegir l’espanyola CASA i el 1979 la britànica Bristish Aeroespace.  El primer model que va fabricar Airbus el 1972 va ser l’A-300. Obsessionats amb combatre comercialment amb Boeing, que en aquell moment dominava el mercat de l’aviació comercial, Airbus va apostar per uns avions amb menys tripulació i on la informàtica té una paper clau. I a més Airbus va introduir procediments estàndards per a tots els seus models perquè amb la mateixa formació un pilot pogués fer-se càrrec de diversos models. Aquesta estratègia ha permés en tres dècades que Airbus passés a convertir-se en el primer fabricant mundial d’avions comercials, superant Boeing. Durant la dècada dels noranta el model A-330 va superar al B-767 i es va convertir en un dels aparells més demanats per les companyies aèries. Capaç de transportar 293 persones a 12.500 quilòmetres de distància era una aparell ideal per fer travessies intercontinentals. L’A-330, com el què ha desaparegut a l’Atlàntic, és el primer avió de la història dissenyat totalment per ordinador i fins ara només havia tingut un accident amb víctimes mortals. Va ser el 1994 quan un aparell A-330 va patir un accident mentre realitzava un vol de proves durant el qual els pilots el van portar al límit. El model havia mostrat fins ara una capacitat aèria fins i tot en situacions extremes. El 2001 un A-330 que anava de Toronto a Lisboa va acabar aterrant sense cap dels dos motors operatius. L’únic problema que presenta la gran dependència que tenen els Airbus de la informàtica és que aquesta ho controla absolutament tot. I fins i tot l’ordinador decideix que una maniobra que posi en perill l’aparell el pilot no la pugui realitzar. En algunes circumstàncies especials això pot ser contraproduent.

El vol AF-447 d’Air France que volava entre Rio de Janeiro i París continua sense ser localitzat. Segons les autoritats brasileres les restes trobades surant sobre el mar no corresponen a l’aparell sinistrat. Les hipòtesis del què ha passat a l’avió són diverses. Primer es va parlar de la caiguda d’un llamp sobre l’aparell, però jo que he passat l’experiència els puc dic que apart de l’ensurt, poca cosa més. Si els llamps fessin caure els avions cada dia en baixaria algun… Pot ser un atemptat? Pot ser però la ruta Rio-París no és de les més problemàtiques. Les últimes hipòtesis apunten a que potser una dràstica reducció de la velocitat li hauria fet perdre la sustentació i l’hauria precipitat al mar. En un avió que avisa a la tripulació de qualsevol problema només tornant a donar potència als reactors s’hagués solucionat. En tot cas, podria haver amarat? La resposta és sí però fer-ho en condicions enmig d’un oceà és complicat. A la que hi ha onades un amaratge amb condicions és pràcticament impossible. Primer per la velocitat a la que volen els avions comercials i que en el moment de l’aterratge supera els 300 km/h. A aquesta velocitat, una onada es converteix en una paret. L’amaratge és un descens controlat de l’aparell a la mínima velocitat possible sempre i quan això no provoqui una entrada en pèrdua. L’avió ha de tocar el mar per la panxa perquè si toca amb el morro o les ales és com tocar a terra. Suposem que hagués amarat. Els Airbus porten un dispositiu anomenat Ditching que tanca tots els forats que estan per sota la seva línia de flotació i que li permet aguantar surant més estona. Això dóna temps a obrir les portes d’emergència i a que els passatgers puguin sortir utilitzant els bots salvavides… el problema és que no només no s’han trobat restes de l’aparell sinó que tampoc hi ha rastre dels supervivents. Si s’hagués desintegrat hi hauria restes flotant i sinó n’hi ha, voldria dir que van amarar i es va enfonsar l’aparell sencer? Impossible, les portes d’emergència es poden obrir manualment i l’enfonsament no és instantani. Ah, i pels qui comenten que la desaparició és més pròpia del Triangle de les Bermudes s’ha de dir que l’aparell d’Air France volava molt lluny d’aquesta zona i que moltes de les misterioses desaparición que hi ha hagut tenen una explicació científica.