[youtube]joGB_zHIJt0[/youtube]
El Grup Hidrògen, de la Universitat Pública de Navarra (UPNA), ha aconseguit adaptar, per primer cop a l’Estat espanyol, un motor de turisme perquè funcioni amb hidrògen. La investigació, realitzada per aquest grup constituït a l’Escola Tècnica Superior d’Enginyers Industrials i de Telecomunicació de la UPNA, està emmarcada en un projecte finançat per Acciona Energia per desenvolupar coneixement i tecnologia espanyola en les aplicacions de l’hidrogen (H2). Aquest gas és un combustible inagotable que en la seva combustió només produeix aigua. H² + O² = 2H²0. Per tant s’elimina totalment l’emissió d’altres gasos que sí contribueixen a l’increment de l’efecte hivernacle, com el CO². El motor desenvolupat pot girar a 5.000 revolucions per minut amb una potència suficient per assolir els 140 km/h. El problema bàsic per a obtenir hidrogen és que l’energia necessària és elevada, per això hi ha una necessitat que aquest procés es faci a partir d’energies renovables. L’aigua que expulsa aquest motor no contamina però si que fa que augmenti el nivell d’humitat. Si tots els cotxes que circulessin per grans ciutats anessin amb hidrogen els estius serien insoportables perquè la xafogor seria extrema. Un escenari com el de Blade Runner, on plovia sempre per la humitat acumulada. I l’altre element perilló és l’hidrogen en sí. En cas d’accident en què l’hidrogen usat com a combustible entrés en contacte amb oxigen del vehicle no en quedaria ni la matrícula. La solució: bombones a prova de tota classe de xocs i altres desgràcies.