El Punt El Punt https://blogs.elpunt.cat/josepmartinoy

[youtube]SQY_rOFbyCM[/youtube]

La International Air Transport Association (IATA)  ha anunciat tres objectius de futur. El primer és una millora del 25% pel 2025 en l’eficiència dels reactors respecte el consum actual. O sigui que consumeixin una quarta part del què gasten ara. El segon és que el 10% del carburant usat per l’aviació comercial mundial sigui biocombustible. El tercer objectiu és a llarg termini, pel 2050, quan les aeronaus hauran d’emetre la meitat del CO² que emeten actualment. De moment el 2009 l’emissió de diòxid de carboni caurà un 8%. D’aquest percentatge, un 6% és a causa de la recessió econòmica. Hi ha menys vols i per tant es consumeix i contamina menys. El 2% restant està directament relacionat amb altres mesures com els avanços tecnològics o canvis en les operacions aèries. Respecte a l’ús de biocombustibles de moment només s’estan fent proves que estan donant resultats molt positius.

No és només el món de l’aeronàutica el què està fent passes importants per a reduir les emissions de diòxid de carboni. A Suècia els cotxes de gasolina passaran a la història el 2030. Tot i l’oposició de Volvo i Saab, les dues grans multinacionals automobilístiques del país, el pla s’inclou en un projecte global per a reduir els gasos causants de l’efecte hivernacle un 40% el 2020. La decisió té sentit si es té en compte que ja el subministrament elèctric i tèrmic a les cases i indústries sueques està cobert quasi totalment per l’energia nuclear i les renovables i que només el parc automobilístic és el principal consumidor de combustibles fòssils. Això no vol dir que desapareguin els cotxes actuals sinó que hauran d’utilitzar exclusivament biocombustibles. Actualment el 85% dels cotxes que fabrica Saab són compatibles amb l’ús d’etanol.