El Punt El Punt https://blogs.elpunt.cat/josepmartinoy

[youtube]_2KYU97y2L8&feature=related[/youtube]

El departament d’Agricultura i l’Armada dels Estats Units han signat un acord per fomentar l’ús de les energies renovables i potenciar l’eficiència energètica tant de la flota de guerra com en les instal·lacions a terra. L’acord forma part de l’estratègia del president dels EUA, Barack Obama,  per començar a deixar de dependre del petroli. El primer objectiu és que l’Armada nord-americana tingui en compte criteris d’eficiència energètica alhora d’adjudicar contractes i es potenciarà també l’ús de biocarburants i electricitat.

A partir del 2012 els biocombustibles ompliran els dipòsits del què s’anomenarà Green Strike Group i a partir del 2016 de la Great Green Fleet, formades per tota mena de vaixells, aeronaus i altres vehicles de superfície. Pel 2015 està previst que sistemes elèctrics, híbrids i de flex-fuel (que poden utilitzar tant etanol com gasolina) redueixin el consum de combustibles fòssils a la meitat en la flota comercial de l’Armada, la que no es destina a combat. Pel 2020 les instal·lacions de terra hauran de funcionar amb un 50% d’energies renovables i que siguin autosuficients des del punt de vista energètic. Però també s’espera que els exèrcits de terra, mar i aire facin el mateix.

La raó d’apostar pels combustibles provinents de plantes no és només ecològica. El petroli tard o d’hora assolirà uns preus inaccessibles fins i tot per a la primera potència mundial. Els estrategues nord-americans preveuen que 3,8 litres de gasoil -un galó- puguin arribar a costar aviat 400 dòlars. I a més, dependre del petroli obliga a fer un gran esforç per protegir els pous -sovint en països conflictius-, les refineries i a tota una logística de transport altament arriscada. Els centres de producció de biocombustibles es poden instal·lar pràcticament a tot arreu escurçant despesa i distància a qualsevol zona de combat.

La notícia pot ser positiva o no. Tot dependrà d’on vulguin treure els nord-americans les quantitats enormes de biocombustibles. Si ho fan a partir de productes consumibles, com el blat de moro, les conseqüències poden ser un encariment del mateix en els mercats internacionals. Per això s’ha d’esperar que optin per fórmules més innovadores, a partir d’algues per exemple, que poden donar biocombustibles sense entorpir la cadena d’alimentació dels humans.