[youtube]yaj_xqbWT3k[/youtube]
Un estudi governamental britànic que s’ha filtrat al diari The Times assegura que els biocombustibles utilitzats en els cotxes són més contaminants que el gasoil extret del petroli. Teòricament un litre de combustible obtingut de l’agricultura hauria teòricament de reduir les emissions de diòxid de carboni en un 35% si es compara amb un litre de combustible fòssil. I això, estrictament, és cert. Però l’estudi encarregat pel Ministeri de Transports britànic assegura que el combustible a base d’oli de palmera incrementa les emissions en un 31% si es té en compte el diòxid de carboni alliberat en el procés de conversió de boscos o prats en plantacions. Una cosa que també passa amb els biocombustibles de soja i colza.
La Unió Euroepa obliga a que entre un tres i un quatre per cent del combustible tingui origen vegetal i aquesta proporció s’anirà incrementant anualment fins un 13% el 2020. Els biocombustibles són una bona solució per deixar de banda la dependència extrema del petroli, però està clar que els olis reciclats o els que s’obtenen d’elements no comestibles són els que s’han de potenciar. Apostar per biocombustibles com l’oli de palma és una mala inversió perquè significa destruir selva per a fer-hi plantacions de palmeres, amb la pèrdua de diversitat biològica que això significa.
La Comissió Europea confia en protegir el seu objectiu en matèria de biocombustibles mitjançant una revisió de les normes, que donaria a les plantacions de palma el mateix estatus que els boscos naturals. Això en el fons demostra la preocupació europea per la seva indústria de biocombustibles si en el model de sostenibilitat s’inclou en el futur, no la contaminació directa de l’ús de biocarburants, sinó els canvis que han patit les terres per al seu conreu.