[youtube]Kb3YoG3VcIU[/youtube]
S’imaginen fer volar un avió amb biomassa procedent de restes de fusta, plantes de blat de moro i altres vegetals? Doncs a partir d’ara serà possible segons l’estudi publicat per la revista Science. Enginyers nord-americans han anunciat que han creat un mètode per a produir combustible per als avions a reacció a partir de derivats de la biomassa. La investigació s’ha fet a la Universitat de Wisconsin-Madison que converteix gamma-valerolactone (GVL) en un equivalent químic del combustible utilitzat pels avions, el querosè JET-A1.
El mètode l’explica James Dumesic, professor d’enginyeria química i biològica, i explota la tendència del sucre a degradar-se i a separar-se en àcid levulínic i àcid fòrmic, dos productes que fins ara no es podien convertir en combustible d’alta energia. En presència de catalitzadors metàl·lics aquests productes reaccionen i formen GVL, una substància que es pot convertir en combustible per avions mitjançant altres catalitzadors barats i que aprofita un 95% del potencial energètic de la biomassa utilitzada.
Problemes: De fet n’hi ha un de molt clar, el seu cost. Si s’aconsegueix que aquest combustible sigui més barat que el querosè normal la seva comercialització i ús generalitzat serà fàcil -si els governs no ho impedeixen-.
Un altre estudi publicat per la revista Plant Biotechnology Journal ha analitzat recentment la possibilitat de produir etanol a partir de biomassa de peles de fruita i papers de diari. No ho pot semblar, però aquest combustible és més net que l’etanol derivat del blat de moro, el qual és més contaminant que la gasolina, segons la investigació feta per Henry Daniell, de la Universitat Central de Florida. La tècnica, en aquest cas, utilitza una combinació d’enzims per transformar les peles de taronja i altres materials de rebuig en sucre que es fermenta per a convertir-lo en etanol. Aquest bioalcohol produeix menys gasos d’efecte hivernacle que la gasolina o l’electricitat.