Palamós: El record d’un patrimoni modernista enderrocat
28 maig 2010 per Enric Figueras
El Palamós de les mil cares s’explica en el contexte d’un paisatge meravellós que, ho hem de reconèixer, encara ho era molt més, però, la penosa especulació del sòl, ens ha portat per camins d’un retorn irreversible. Ens ho han destrossat tot. Inevitablement, no podem mirar enrere sense ira. Pensar el que seria avui Palamós amb cases emblemàtiques com la de “Villa Júlia”; la finca de Miquel Matas, coneguda com el “Parque”; la Casa Montaner; el “xalet del Pedro”; la casa Ribera; la “Villa Toneta”; la Cooperativa La Equitativa; el teatre Carme…tant ben explicat i recordat en el llibre “Palamós pedra a pedra, rajol a rajol”, del qual n’és autor, Pere Trijueque, editor del setmanari “El Blet i el Blat”.———————Escoltin, per poc que puguin vagin un dia a Terrassa i facin el recorregut del Modernisme; el món de la revolució industrial (vapors, xemeneies, museus…); i el seu conjunt medieval, quedaran meravellats. Edificis, cases, fàbriques, xemeneie com la Casa Alegre de Sagrera, avui Museu de Terrassa(1911); la fàbrica Izard (1921), actual sala d’exposicions Muncunill; el magatzem Joaquim Alegre (1904), actualment seu de l’Arxiu Tobella; el Gran Casino (1920); el magatzem Pasqual Sala (1893); el Teatre Principal (1911); les cases de cal Mauri (1859-1873); l’Escola Industrial (1901); la Societat General d’Electricitat (1908); el vapor Aymerich, Amat i Jover (1907); la Masia Freixa (1907-1910); la Confiteria Vídua Carné (1908); l’edifici de l’Ajuntament (1900-1902); la Casa Josep M.Coll i Bacardí (1913)…cal remarcar també l’espectacular xemeneia de la bòbila Almirall (1956) amb els seus 63 metres d’alçada, els 234 graons i l’escala de cargol que l’envolta, l’han fet figurar des de l’any 1991 en el llibre Guinness. Milers de visitants gaudeixen, dia a dia, d’aquest gran patrimoni modernista i amb les seves arrels de caràcter industrial que la ciutat de Terrassa ha sabut conservar com a foment de la cultura i del patrimoni històric i turístic.——————————A Palamós ja no roman res de tot el seu gran patrimoni modernista. En el llibre “Palamós pedra a pedra, rajol a rajol”, queda ben explicada la trista fi d’aquelles cases emblemàtiques que avui podrien acollir museus, sales d’exposicions, arxius, centres d’estudis…i, a la vegada, ser motiu d’orgull per els palamosins i d’admiració per a milers de visitants durant tot l’any. Sort ens queda de la platja i d’un paisatge -les mil cares de Palamós- que Déu n’hi do! el mal tracte a que ha estat sotmès.——————————————–
De les tretze cases emblemàtiques de Palamós i Sant Joan, actualment només tres romanen en peu. Dues són les que mostrem a les fotos: Casa Gubert-Costart (Vincke), i Fàbrica Remigi Tauler , l’altre, és l’edifici de l’antiga Banca Ribera. Aquesta és la classificació que es mostra al llibre “Palamós pedra a pedra, rajol a rajol”.
Naixement i mort de les cases emblemàtiques de Palamós i Sant Joan
Casa Construcció Desaparició
Cine-teatre Carmen 1912 1978-79
Cine Ideal 1913 1938 (bombardeix)
Cooperativa La Equitativa 1900-1905 1977 i 1993
Casa Gubert-Costart (Vincke) 1906-1907 Encara és en peu
Villa Júlia 1886 1966
Parc de Miquel Matas 1897-1898 1959
Casa-torre Montaner 1893 1961
Casa Pau Matas (Vincke) 1891 1937 (bombardeix)
Xalet del Pedró (Santiago Camós) 1914 1970
Banca Ribera 1893-1896 Encara és en peu
Casa Roger-Ribera 1908-1909 1973-74
Fàbrica Remigi Tauler 1893 Encara és en peu
Villa Toneta 1903-1904 1972
————————————————————————————-
LA RESPOSTA a la pregunta de la setmana anterior.- El doctor Josep Trueta va escriure The Spirit of Catalonia, a Gran Bretanya.
LA PREGUNTA de la setmana.- Durant tota la guerra “incivil” espanyola, la costa peninsular dels Països Catalans i l’illa de Menorca va ser bombardejada per una aviació feixista que tenia la seba base a Mallorca, quin era el nom d’aquesta aviació?
EL LEMA de la setmana.- “Les dones no porten el que els agrada. Els agrada el que porten.” Christian Dior.
—————————————————————————-