El Punt El Punt https://blogs.elpunt.cat/enricfigueras
Articles
Comentaris

Del Blog ‘La Gota Fría’: “Meteorología: La destrucció del Servei Meteorològic de Catalunya”, n’he extret uns textos en versió original que fan referència a uns moments molt trists pel Servei Meteorològic català i que van ocórrer l’any 1939 quan l’SMC va ser suprimit i els seus arxius i dependències requisats. De la barbàrie del feixisme franquista en roman prova històrica en contra de la ciència, la investigació i la cultura, en els fets que tot seguit es relaten, però, per damunt de tot, l’odi contra Catalunya i el seu progrés tècnic, humanístic, econòmic i social. La costum de martiritzar la nació catalana endemés d’un espoli fiscal, que fa caure la cara de vergonya a una nació de nacions que es considera democràtica i europea.

<<Hola a todos, un momento histórico que siempre me ha interesado de la meteorología en Catalunya, es el referido a lo acontecido con los archivos y material pertenecientes al Servei Meteorològic de Catalunya y que presuntamente fueron sustraídos, deportados o destruidos por las llamadas en su día ‘fuerzas de ocupación’. Las opiniones que he oído no coinciden plenamente con la afirmación de que todo fue trasladado a Madrid, a pesar de que hay más que indicios de que fue así>>.

<<Hace pocos días encontré casualmente el libro dedicado a Eduard Fontserè titulado ‘Relació de Fets’ publicado por la Fundació Salvador Vives Casajuana, és su autor Josep Iglesias y se publicó en 1983>>.

<<El capítulo enunciado arriba aporta luz sobre el asunto. Publicaré más aspectos de lo acontecido. La información deberá ser contrastada con otras publicaciones dependientes de la meteorología estatal. También tengo algún libro sobre lo acontecido aunque el tema es tratado desde otra perspectiva>>.

<<Entro pues ya de lleno en la reproducción íntegra traducida del catalán de lo publicado en el artículo que cito arriba>>.

32181075 (1)

Eduard Fontserè – Relació de Fets – (Imatge: todocoleccion.net)

“Patxot y Jubert, desde el extranjero, ante los bombardeos a que estaba sometida Barcelona por los aviones del general Franco, intentaron proteger del peligro el material nefológico -estudio de la evolución y movimiento de las nubes-, de la Fundación Concepción Rabell depositado en el Servei Meteorològic de Catalunya. La Generalitat concedió fácilmente la extradición, la cual después fue confirmada por el Gobierno de la República. El valioso archivo quedó a disposición del presidente de la Organización Meteorológica Mundial, el profesor Hesselberg, de Noruega. Pero las dificultades inherentes al estado de guerra, la censura y el caos imperante, retrasaron fatalmente la expedición”.

“Una mañana, un avión franquista voló por encima de la Universidad Industrial y lanzó dos bombas. La primera cayó sobre el edificio de dos torres, en donde estaba la Escuela de Ingenieros. En una de las dos torres estaba instalado el Servei Meteorològic de Catalunya. La bomba atravesó dos plantas, pero afectó muy poco a las oficinas del Servei. Los radiotelegrafistas rápidamente se tiraron al suelo y el resto de personal buscó cobijo en los lugares más idóneos. La segunda bomba cayó sobre el edificio central y no quedó ni un sólo cristal entero. Delante del temor de que el hecho se repitiera, Fontserè ordenó el traslado de todo el material fotográfico y las libretas donde estaban los datos relacionados con los clixés impresionados, así como las anotaciones nefológicas que durante 17 años habían anotado cada dos horas, es decir, el fondo Fundació Rabell al Observatorio Fabra, donde se suponía que contarían con una mayor seguridad. El número de clixés de 13×18 cms., con soporte de vidrio, pasaba de 4.000 y los impresionados en teodolitos fotográficos pasaban de 2.000>>.

bombardeo_de_barcelona

Bombardeig de Barcelona, 1939. (Imatge: iberianature.com)

“El 26 de enero de 1939, con las tropas de ocupación del general Franco, entró en Barcelona un funcionario del Servicio Metereológico Nacional, que a su vez era teniente del ejército vencedor. El mismo día y acompañado por soldados armados, penetró en el local del Servei Meteorològic de Catalunya, y obligó a abandonar el lugar al personal presente, con la prohibición de llevarse cualquier elemento, ni tan sólo sus efectos personales, y a golpes de culata de sus fusiles, los soldados destruyeron todos los aparatos, vitrinas y muebles y a continuación incautaron el archivo y la biblioteca, y días más tarde se lo llevaron todo con la documentación-registro en camiones rumbo a Madrid. Acudieron también al Observatorio Fabra a incautarse de los clixés de nubes de la Fundació Rabell, los cuales cargaron también en camiones y se los llevaron a la capital de España. Los elementos que realizaron la destrucción de material de las instalaciones del Servei Meteorològic de Catalunya manifestaron que cumplían órdenes superiores. Aquellos que las daban satisfacían -al fin- su venganza contra una institución científica modélica que había sabido ganarse la acogida de las màximas corporaciones idóneas universales.”

Hasta aquí el texto original publicado en el libro ‘Eduard Fontserè – Relació de Fets’. (La Gota Fria: “Meteorología: La destrucció del Servei Meteorològic de Catalunya”). 

El vídeo

Si tenen a bé, poden puntejar l’adreça de vídeo següent:http://youtu.be/qwuLNFOewKA

————————————————————————————————————

El Deure i la Glòria

<<No vull que es digui de nosaltres allò que T.S. Elliot va dir d’uns altres fa alguns anys: <<Eren gent decent. Els seus únics monuments: La carretera d’asfalt i un miler de pilotes de golf perdudes>>. (President John F. Kennedy, discurs a Filadèlfia, 30 octubre 1963).

ht_john_f_kennedy_telephone_ll_120921_wg

President John F. Kennedy adresses the AmVets convention by phone on Aug. 23, 1962, in the Oval Office of the White House. (Robert Knudsen/John F. Kennedy Presidential Library and Museum). (abcnews.go.com).

<<…Deixeu que repeteixi les paraules amb les quals resumia el meu punt de vista sobre Amèrica fa tres anys: Crec en una Amèrica que està en marxa, una Amèrica respectada per totes les nacions, per amics i enemics, una Amèrica que s’està movent, fent, treballant, intentant; una Amèrica forta en un món en pau. Aquest era el meu credo després i aquest és el meu credo ara…>>.

<<…Amb aquestes paraules tancava un discurs històric dintre el nostre partit el gran americà Claude Bowers fa 35 anys, durant la 28 campanya:

“Ara és el moment de l’acció/Aparteu tot pensament de facció/A part de la vergonya vacil.lant, no hi ha mentida en l’home/Deixem que respongui pel seu nom. Passeu llista”. (President John F. Kennedy, discurs a Filadèlfia, 30 octubre 1963).

El vídeo

Si teniu a bé, podeu veure el vídeo següent: http://youtu.be/-RupNaKbwH8

————————————————————————————————————

El naixement d’una nació. Què és Catalunya

 * LA RESPOSTA a la pregunta de la setmana anterior.- Un cop, però, dominada la revolta, el governador Berenguer d’Oms, amb aquiescència reial, puní els forans amb una imposició de 2000 lliures anuals en senyal de servitud. Aquesta mesura i l’execució de dos cabdills provocaren una segona insurrecció, que obtingué una victòria militar i encerclà de nou la capital, on un grup de menestrals col.laborà amb els forans. (Ulisses 11).

*  LA PREGUNTA de la setmana.- Què va fer el rei Alfons ‘el Magnànim’?

*  LA CITACIÓ de la setmana.- “No m’interessa la meta, sinó el camí”. Esperanza Roy.Novia_compreso

Esperanza Roy en ‘La novia de medianoche’, 1997. (Imatge: cortedigital.es)

***********************************************************************************************

Els colors del món

Promaster - Yeray Menendez

Els dies 13 i 14 de juliol Palamós acull la prestigiosa Copa del Món de Triatló.

Aquesta destacada activitat esportiva convocarà a la nostra vila les primeres figures mundials d’aquest esport en una prova que serà transmesa per televisió a 55 països d’arreu del món amb un públic potencial de 110 milions d’espectadors, i en què Palamós i la Costa Brava projectaran arreu el seu territori, el paisatge i la cultura. (Per a més informació: Policia Local, T 972 602 077. Oficina de Turisme, T 972 600 500, www.palamos.cat/triatlo).

***********************************************************************************************