El Punt El Punt https://blogs.elpunt.cat/enricfigueras
  • Inici

La nova frontera

Dietari dels ideals possibles

Articles
Comentaris

Sí, encara la C-31, perquè el poble estima i vol defensar la Terra, la natura, el paisatge, la pagesia…(I)

30 octubre 2009 per Enric Figueras

   El senyor Joaquim Nadal, Conseller de Política Territorial i Obres Públiques de la Generalitat de Catalunya, escriu en el diari EL PUNT (20-10-09) un article titulat “Encara la C-31”. Em dóna la sensació que el senyor Nadal, tota aquesta qüestió, la contempla i la viu desde un despatx de Barcelona envoltat de plànols, informes, mapes, rutes i traçats, quilòmetres i més quilòmetres d’asfalt, pressupostos…,en fí, una visió molt atapeïda per muntanyes d’àrids i de terres els quals, penso, distorsionen la realitat. Aquella altra realitat que molts ciutadans -el poble-, contemplen desde la verdor bellíssima dels arbres, dels boscos, dels camps, de les valls i les planes fèrtils que, evidentment, no tenen perquè ser esmicolades com ara passa. En molts casos, són un record dels seus avis, pares, famílies… Recordo impressionat la imatge d’aquella dona fortament abraçada i besant amb gran passió un arbre del Central Park, a Nova York. Quans arbres i arbredes han estat arrasades en les obres faraòniques d’aquesta maleïda C-31? Ens podrien, per exemple, ensenyar unes imatges del Puig Xifra, de Palamós?——–El conseller, tot això, ho veu desde una vissió globalitzada cap a un objectiu comú i d’obligat compliment. És com una missió militar. Tot ja està decidit. Però hi han molts ciutadans que ho veuen diferent, i no entenen com no s’els pregunta a prop de com volen el territori en el qual hi viuen i en viuen. Em refereixo a una actitud més exemplar i democràtica per part de l’Administració pel que fa a demanar l’opinió del poble. I més quan es tracta d’unes infraestructures, en molts casos no necessàries, les quals obres faraòniques modifiquen d’una manera fortíssima la Terra, l’aspecte, la vista, el paisatge, en definitiva, d’un paratge natural únic i molt estimat: el Baix Empordà, “l’Empordanet” tant venerat, estimat i recordat pel periodista i escriptor Josep Pla, arreu d’Espanya -nació de nacions- i del món. Llegeigin els seus llibres i donin avantatge a la cultura per davant de l’urbanisme. A l’Europa progressista, moderna i democràtica els governs convoquen referèndums quan es tracta de decisions tant importants i que afecten a tota la col.lectivitat.————Afirma el senyor conseller: “La profusió d’escrits sobre aquesta qüestió ara tan controvertida ha estat extraordinària.” La gent del Baix Empordà que estima la seva terra i la dels seus avantpassats prefereix, de moment, expressar tot el que sent escrivint. És una manera culta i democràtica de fer sentir la seva veu a prop d’allò que no hi està d’acord. “La utilització d’arguments ha estat més aviat escassa.” Efectivament, és difícil trobar-los per justificar la progressiva devastació d’un territori mitjançant quilòmetres i quilòmetres d’asfalt. “S’ha evidenciat d’una banda un gran problema de comprensió i de l’altra una buidor immensa.” És que és del tot incomprensible que això passi en un país que es considera l’avançada cap a Europa. La buidor immensa vindrà desprès, quan ja no hi hagi res a fer i quan el Baix Empordà esdevingui un paisatge sense pena ni glòria. “Una qüestió fa referència a la comparació amb els trams ja construïts de la mateixa carretera. Si per alguns detractors de les obres actuals està bé el tram Figueres-Vilacolum, com és que es fan tants escarafalls del nou tram?” Es tracta de dues comarques molt distintes. La gent de l’Alt Empordà són d’una manera i la del Baix, d’una altra. Ni millors ni pitjors, diferents. Ells conserven el tren, a nosaltres ens el varen treure i arrancar les vies amb tota la mala llet del món. Allà on hi han el dos gratacels més fastigosos de la Costa Brava -facin el favor de retallar-los segons l’alçada que marca la llei- hi havia l’estació, tallers i dependències del ferrocarril que enllaçava amb el tren gros a Flaçà. Josep Pla va fer molt -hi tenia una gran il.lusió- per agermanar l’Alt i el Baix Empordà, però, no va aconseguir gaire cosa. És picar ferro fred. Per anar-hi, la carretera actual és més que suficient. “És veritat que entre la Tallada i Albons, la nova carretera s’endinsa a la plana, tant com que més endevant va justament a buscar, més que no pas la vella, el punt de contacte entre el Terraprim, els Aspres, i la plana fèrtil i regada.” És que no hi té que haver-hi cap carretera que s’endinsi cap a cap plana fèrtil i regada. L’eminent geògraf Pau Vila deia que: <<Les carreteres, amb algunes discontinuïtats, ja hi són. Que les millorin, però sobretot que no facin autopistes, que no fan més que menjar-se les terres aprofitables.>> Afegeix Narcís-Jordi Aragó: <<el paisatge no ha d’estar al servei dels qui hi passen en cotxe, sinó dels qui hi viuen i en viuen.>> (Continuarà en un proper capítol).

 

————————————————————————————-

   LA RESPOSTA a la pregunta de la setmana anterior.- L’edifici principal de Battery Park, a Nova York, és el Castle Clinton, l’únic fort que existeix a Manhattan.

—————————————————————————-

   LA PREGUNTA de la setmana.- En un recent article del diari EL PUNT (20-10-09), apareix aquesta frase: <<Algun dia s’haurà d’acabar aquesta comèdia reiterada dels ideals toscans i provençals que es refereixen ja més als estereotips literaris que a la realitat mateixa.>>Ens podrien dir el nom del seu autor? ————————————————————————–

   EL LEMA de la setmana.- “Conèixer un home i conèixer el que té a dintre del cap són assumptes diferents.” Ernest Hemingway.

—————————————————————————-

   NOTA.- El lector dels BLOGS del diari EL PUNT digital que tingui l’amabilitat de participar i contestar la pregunta de la setmana, ho pot fer a l’espai destinat a comentaris. Li farem a les mans un bolígraf de “LA CAIXA”. Gràcies.

—————————————————————————-

Comparteix això:

  • Click to share on Twitter (Opens in new window)
  • Click to share on Facebook (Opens in new window)

Related

Afegit a natura i paisatge, Variant-autovia de la Bisbal | Etiquetes aprofitables, arguments, Baix Empordà, buidor, CIUTADANS, DEMOCRÀCIA, devastació, escrits, escriure, estimar, EUROPA, faraòniques, fèrtil, Generalitat, L'Empordanet, natura, obres, pagesia, paisatge, plana, POBLE, referèndum, terres, viure | No hi ha comentaris



Els comentaris estan tancats.

  • Arxiu

    • gener 2021 (2)
    • desembre 2020 (2)
    • novembre 2020 (3)
    • octubre 2020 (1)
    • setembre 2020 (2)
    • agost 2020 (1)
    • juliol 2020 (2)
    • juny 2020 (1)
    • maig 2020 (2)
    • abril 2020 (1)
    • març 2020 (2)
    • febrer 2020 (2)
    • gener 2020 (1)
    • desembre 2019 (1)
    • novembre 2019 (2)
    • octubre 2019 (1)
    • setembre 2019 (2)
    • agost 2019 (2)
    • juliol 2019 (2)
    • juny 2019 (1)
    • maig 2019 (3)
    • abril 2019 (2)
    • març 2019 (3)
    • febrer 2019 (1)
    • gener 2019 (2)
    • desembre 2018 (2)
    • novembre 2018 (1)
    • octubre 2018 (2)
    • setembre 2018 (1)
    • agost 2018 (1)
    • juliol 2018 (1)
    • juny 2018 (1)
    • maig 2018 (2)
    • març 2018 (2)
    • febrer 2018 (2)
    • gener 2018 (1)
    • desembre 2017 (2)
    • novembre 2017 (2)
    • octubre 2017 (1)
    • setembre 2017 (1)
    • agost 2017 (1)
    • juliol 2017 (1)
    • juny 2017 (2)
    • maig 2017 (1)
    • abril 2017 (1)
    • març 2017 (1)
    • febrer 2017 (2)
    • gener 2017 (1)
    • desembre 2016 (2)
    • novembre 2016 (2)
    • octubre 2016 (2)
    • setembre 2016 (2)
    • agost 2016 (1)
    • juliol 2016 (2)
    • juny 2016 (2)
    • maig 2016 (1)
    • abril 2016 (2)
    • març 2016 (2)
    • febrer 2016 (2)
    • gener 2016 (3)
    • desembre 2015 (3)
    • novembre 2015 (3)
    • octubre 2015 (2)
    • setembre 2015 (3)
    • agost 2015 (3)
    • juliol 2015 (2)
    • juny 2015 (3)
    • maig 2015 (3)
    • abril 2015 (4)
    • març 2015 (1)
    • febrer 2015 (1)
    • gener 2015 (5)
    • desembre 2014 (3)
    • novembre 2014 (5)
    • octubre 2014 (4)
    • setembre 2014 (4)
    • agost 2014 (4)
    • juliol 2014 (5)
    • juny 2014 (4)
    • maig 2014 (3)
    • abril 2014 (4)
    • març 2014 (5)
    • febrer 2014 (3)
    • gener 2014 (4)
    • desembre 2013 (4)
    • novembre 2013 (5)
    • octubre 2013 (4)
    • setembre 2013 (4)
    • agost 2013 (5)
    • juliol 2013 (4)
    • juny 2013 (5)
    • maig 2013 (4)
    • abril 2013 (5)
    • març 2013 (5)
    • febrer 2013 (4)
    • gener 2013 (4)
    • desembre 2012 (5)
    • novembre 2012 (4)
    • octubre 2012 (4)
    • setembre 2012 (5)
    • agost 2012 (4)
    • juliol 2012 (4)
    • juny 2012 (5)
    • maig 2012 (4)
    • abril 2012 (4)
    • març 2012 (5)
    • febrer 2012 (4)
    • gener 2012 (4)
    • desembre 2011 (5)
    • novembre 2011 (4)
    • octubre 2011 (6)
    • setembre 2011 (5)
    • agost 2011 (4)
    • juliol 2011 (5)
    • juny 2011 (4)
    • maig 2011 (4)
    • abril 2011 (5)
    • març 2011 (4)
    • febrer 2011 (5)
    • gener 2011 (5)
    • desembre 2010 (5)
    • novembre 2010 (5)
    • octubre 2010 (4)
    • setembre 2010 (3)
    • agost 2010 (4)
    • juliol 2010 (5)
    • juny 2010 (3)
    • maig 2010 (3)
    • abril 2010 (3)
    • març 2010 (3)
    • febrer 2010 (2)
    • gener 2010 (3)
    • desembre 2009 (3)
    • novembre 2009 (3)
    • octubre 2009 (4)
    • setembre 2009 (5)
    • agost 2009 (5)
    • juliol 2009 (4)
    • juny 2009 (3)
    • maig 2009 (2)
    • març 2009 (1)
  • Categories

    • CANVI CLIMÀTIC (2)
    • Catalunya cap a una Nova Frontera. (61)
    • DEMOCRÀCIA (4)
    • dignitat (4)
    • Doble objectiu (3)
    • EDUCACIÓ (19)
    • General (116)
    • JFK (20)
    • JUSTÍCIA SOCIAL (38)
    • llibertat (4)
    • natura i paisatge (16)
    • Palamós (8)
    • Respostes als lectors dels BLOGS del diari "EL PUNT". (7)
    • SALUT (3)
    • salvar la democràcia (29)
    • sempre contra Catalunya (92)
    • TRAMES DE CORRUPCIÓ (4)
    • Un país educat i net (1)
    • Variant-autovia de la Bisbal (1)
    • Watergate (8)
  • Pàgines

      • "Meta"

        • Entra
        • Vàlid XHTML
        • XFN
        • WordPress

      Tema: MistyLook by Sadish. WPMU Theme pack by WPMU-DEV.